Privacyverklaring

Voorschot op het loon

1 april 2021
Tekst
Peter Ooms

Tijdens HRTECH.be sleepte Payabl’ de HRTECH.be 2020 Award in de wacht. HRmagazine nomineerde vier bedrijven voor de award: Huapii, Payabl’, theMatchbox en Techwolf. Vier mooie projecten, maar uiteindelijk won Payabl’ van Partena Professional.

Payabl’ is een applicatie ontwikkeld door Partena Professional waarmee een werknemer een voorschot op zijn loon kan aanvragen bij zijn werkgever. Dit kan alleen maar op loon dat al tijdens die maand verdiend is. De werkgever accepteert of weigert de aanvraag op basis van vooraf bepaalde regels. Als het verzoek wordt aanvaard, verzendt de app een transactiedocument naar Partena Professional. Die bezorgt dat aan de bank en het bedrag wordt uitbetaald. Op het einde van de maand krijgt de werkgever een overzicht van de betaalde voorschotten zodat het systeem van de salarisverwerking die automatisch verrekent bij de uitbetaling van het loon.

Om het proces af te stemmen op de specifieke situatie van een bedrijf, kan de werkgever een policy opstellen. Daarin bepaalt hij bijvoorbeeld het maximumbedrag en de periode waarin een voorschot aangevraagd kan worden, maar ook wie de goedkeuring geeft en wat er gebeurt in geval van loonbeslag of langdurige afwezigheid.

Partena Professional vindt het belangrijk dat de hr-afdelingen hier een oogje in het zeil houden. Medewerkers die vaak voorschotten vragen, kunnen ook persoonlijke problemen hebben. Een gesprek met een hr-medewerker kan uitzicht op een oplossing brengen.

Door de automatisering van een groot deel van het proces moet de verantwoordelijke een zeer minimale inspanning doen voor het beheer. Hij of zij keurt alleen goed of af en laadt het overzicht op het einde van de maand in de salarisberekening op.

Ongedetecteerde behoefte

“Het innovatieteam van Partena Professional heeft de app ontwikkeld in nauw contact met een aantal bedrijven”, zegt Jonas Pollet, innovation manager van Partena Professional. “Bij die eerste contacten viel ons op dat ze eerst geen interesse hadden, maar achteraf toch terugbelden. Nadat ze over het thema hadden gesproken in het bedrijf, bleek er weldegelijk een behoefte te bestaan die ze tot dan niet hadden gedetecteerd. Toch ligt het voor de hand: zowel arbeiders als bedienden kunnen wel eens extra geld gebruiken om onverwachte rekeningen te betalen. Een voorschot op het loon is voor hen een betere oplossing dan te lenen of in het rood te gaan. We zien dat werkgevers gevoelig zijn voor die argumenten en hun medewerkers daarbij ondersteunen met een voorschot.”

Eerste gebruikers

Jobfixers en Latexco maken nu al gebruik van de toepassing. Partena Professional is in gesprek met een resem andere organisaties. Bij Jobfixers gaat het om de zeventig uitzendconsulenten en de medewerkers van de ondersteunende diensten die op een voorschot kunnen vragen. Voor Latexco gaat het om meer dan vierhonderd medewerkers. “Uit eerste analyses maken we op dat elke maand zo’n vijftien procent van de medewerkers dit ook doet”, zegt Jonas Pollet. “Ik vind dit best een hoog percentage. Uit de vergelijking concluderen we bovendien dat het in de eerste plaats de bedienden zijn die gebruikmaken van de mogelijkheid om een voorschot te krijgen, en niet de arbeiders. De reden daarvoor is waarschijnlijk dat arbeiders nu al een voorschot krijgen in de loop van de maand.”

En hoe zit het dan met de uitzendkrachten? “Zij vormen nog een aparte populatie omdat ze in hun regime elke week betaald worden. We krijgen nu de vraag om ons webapplicatie zodanig aan te passen dat ook interimmers er gebruik van kunnen maken. Ik verwacht dat ze dat vanaf eind april ook kunnen.”

Snelle schaalvergroting

De strategie van Partena Professional met Payabl’ is nu volledig gericht op schaalvergroting. Bij Jobfixers zullen er dan in één klap 1.200 uitzendkrachten gebruikmaken van de toepassing. De initiatiefnemers maken ook heel duidelijk dat de toepassing ook geldt voor bedrijven die Partena niet gebruiken als sociaal secretariaat.

Partena Professional had ook contact met de Belgische vestiging van een internationaal ingenieursbureau waar Payabl’ enkele maanden draaide. “Die hr-verantwoordelijke was erg tevreden en wilde de tool ook in vestigingen in andere landen aanbieden. Dat vraagt een bijkomende aanpassing aan de betalingsinterface met Isabel. Daar werken we ook aan. Dat zal de internationale markt voor ons openen”, zegt Jonas Pollet.

Personalisering

De trend naar personalisering en flexibiliteit breidt zich dus ook uit naar de payroll. “Werknemers de mogelijkheid geven het loon dat ze verdiend hebben eerder te ontvangen, is een duidelijke win-win. Je biedt hun waardevolle hulp bij tijdelijke financiële nood, terwijl het je nauwelijks extra werklast kost”, voegt Jonas Pollet er nog aan toe. “Zo bezorg je de medewerkers meer financiële vrijheid en hebben ze minder kopzorgen. Een ijzersterke troef waarmee je als werkgever kan uitpakken.”

“In de VS zijn al studies gepubliceerd over het effect van gelijkaardige applicaties. Blijkt dat het personeelsengagement met twintig procent hoger ligt bij bedrijven die daarvan gebruikmaken”, zegt Jonas Pollet. In Harvard Business Review werd ook al vastgesteld dat het een zeer groot effect heeft op de retentie.

Bezwaren van cfo’s

Wanneer ze managers spreken in de bedrijven, komt er vaak een bezwaar van de financieel directeur. “Die is ervoor beducht dat alle medewerkers zo snel mogelijk een deel van hun loon ontvangen en op die manier de cashflow van het bedrijf om zeep helpen”, legt Jonas Pollet op. “Ons antwoord daarop is dat Payabl’ alleen sommen laat voorschieten waarvoor de medewerker al heeft gepresteerd. Daardoor gaat het altijd om beperkte sommen voor een beperkte tijd. Op het einde van de maand gebeurt de afrekening en vallen de loonuitgaven weer in de oude plooi.”