Wellbeing@home: 4 tips!

30 april 2020
Tekst
Partner Content
Wellbeing@home: 4 tips!

Thuiswerk is op een paar dagen tijd noodgedwongen de norm geworden in plaats van de uitzondering. En zo is ook mijn rol als wellbeing expert vandaag ruimer dan gisteren. We hebben het niet langer enkel over wellbeing@work, maar ook over wellbeing@home.

Deze corona periode is er één waar we veel kunnen uit leren. We werden gedwongen om de zaken anders aan te pakken en ervaren nu dat er best een heleboel voordelen zijn aan deze nieuwe manier van werken.

We hebben ondervonden dat we onze werkdag op een andere manier kunnen indelen zonder aan productiviteit in te boeten. De files en de ochtendstress vallen weg en we beginnen op een totaal andere manier aan onze werkdag ( doe dat wel niet in pyjama!).

De open workspace met vele collega’s rondom ons heeft plaats gemaakt voor een rustige ruimte met zicht op de tuin. De meetings zijn plots een pak efficiënter.

Ja, het thuiswerken biedt ons best een aantal voordelen :

  • Hou zoveel mogelijk calls al wandelend. Ik heb intussen een paar “wandellussen” ontdekt voor calls van 15 minuten, een half uur of een uur. Een gesprek van een half uur levert je al meteen 2,5 km op je teller.
  • Probeer zittend en staand werken zoveel mogelijk af te wisselen. Zo ontdekte ik het Belgisch product “Notadesk”. Met een eenvoudige zuignap monteer je een houten desk aan je raam en werk je een half uurtje rechtopstaand met zicht op de tuin. Een welgekomen afwisseling voor je wervelkolom. Ik doe het 1x in de voormiddag en 1x in de namiddag.
  • Is het bij jou in deze periode “full house” in plaats van “empty nest”, maak dan duidelijke afspraken. De momenten waar je volle focus wil, zonder je je af in een ruimte die je liefst ook kan sluiten. Heb je nog kleine kinderen, maak dan duidelijk met een signaal wanneer het “focus time” is. Hang een knuffel aan de klink als je bvb in een zoom of skype meeting zit en niet gestoord wil worden. Maar maak ook meteen duidelijk wanneer er wél tijd is om samen leuke dingen te doen en hou je daaraan. Maak hier duidelijke afspraken over met je partner en bepaal vooraf duidelijk wie wanneer in volle focus wil of moet zijn en wissel elkaar af.
  • Maak niet enkel met je partner en kinderen duidelijke afspraken maar ook met je collega’s. Wees duidelijk wanneer je optimaal bereikbaar bent en wanneer niet. Een duidelijk planning is belangrijker dan ooit. Durf duidelijk weer te geven in een out of office wanneer je even niet bereikbaar bent. Bij mij is “even aan het wandelen voor extra energie en zuurstof” een out of office die minstens 2x per dag wordt ingesteld. Hopelijk inspireer ik zo ook de ontvanger van mijn bericht. Geloof me, dit is geen verlies aan tijd, dit is pure winst aan energie.

Tekst: Ann De Bisschop