Privacyverklaring

Hou eens een ‘hoe is het met je?’-momentje

20 maart 2020
Tekst
Patrick Verhoest

De hr-ploeg van Bart Lambrechts werkt al twee weken voltijds van thuis. Dat vergt een speciale vorm van communicatie, weet de People Director van Carglass.

Hou contact

Telewerk bestaat al vijf jaar bij Carglass. Maar sinds vorige week werkt het ganse hoofdkantoor van thuis en dat is wel ongezien. Aangezien het nu om permanent thuiswerk gaat, staat Bart Lambrechts er op om sociaal contact te houden: “Zelf werk ik met wat we noemen ‘hoe is het met je’-momenten. Die gebeuren via Skype zodat we elkaar met zijn allen zien. We gaan na hoe het met iedereen gaat en waar de collega’s tegenaan botsen. We vertellen ook wel eens een mop, al is het hoofddoel contact te houden. We mogen niet vergeten dat het contact van op het werk al twee weken is weggevallen. Niet iedereen heeft evenveel andere sociale contacten die dat goed maken. Sommige mensen leven alleen, zodat ze na de werkuren opnieuw alleen zijn en geen contacten meer hebben.”

Teveel werken is de valkuil

Bart Lambrechts stelt vast dat collega’s vaak voor de hoofdzetel kiezen omdat ze werk en privé strikt van elkaar willen scheiden. Voor hen is het nu extra moeilijk want de twee lopen gewoon dooreen. “We geven richtlijnen omdat we niet willen dat onze mensen denken dat ze nu 24 op 24 beschikbaar moeten zijn. Medewerkers hebben zo al de neiging meer en langer te werken als ze dat van thuis uit doen. Ze moeten de zaken goed afbakenen, want langer werken is een valkuil als je thuis werkt.”

Leiderschap

Tot voor kort merkte de People Director dat veel chefs hun mensen rondom zich wilden hebben. Ondertussen werken alle ondersteunende afdelingen van thuis. “Leiders moeten vertrouwen hebben dat hun medewerkers wel degelijk werken. 95% van de mensen hebben het goed voor met de organisatie. Op hen moet je je focussen. Wie er de kantjes wil van af lopen, heeft daar thuiswerk niet voor nodig. Vertrouwen geven en contact houden is dus de boodschap. Daarom skype ik ook elke dag minstens één keer met mijn direct reports.”