Privacyverklaring

ECS gaat voor werkgeversmerk op basis van waarden en eigen gezichten

2 mei 2023
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
ECS

De Zeebrugse logistiekpecialist ECS lanceert een externe employerbrandingcampagne en doet dat zoveel mogelijk met het gezicht van de eigen medewerkers. “We streven naar evenwicht tussen wat intern leeft, onze waarden en wat we als werkgever uitstralen”, zegt Griet Van Reeth, chro bij ECS. “De interne campagne is hierbij belangrijk: voor onze medewerkers organiseren we workshops om onze groeipunten aan te pakken.”

ECS is een specialist op het vlak van intermodaal transport naar onder meer het Verenigd Koninkrijk. “Onze hoofdzetel ligt in Zeebrugge. Ik heb een beperkte cirkel rond onze locatie waaruit ik kan rekruteren. Het is niet evident om in het Gentse of het Antwerpse te rekruteren. Medewerkers leggen die afstand niet meer af.”

Met de nijpende krapte op de arbeidsmarkt, is het des te belangrijker om de bestaande werknemers zo tevreden mogelijk te houden. Daarom lanceerde ECS een campagne om maximale tevredenheid bij zijn werknemers na te streven. “Als mijn interne medewerkers gelukkig zijn, zullen ze dit uitstralen naar de buitenwereld. Via referrals en verwijzingen zijn we als werkgever attractief om de openstaande vacatures in te vullen.” Interne medewerkers die een kennis aanbrengen, krijgen een bonus. “We zien dat de referrals steeds meer de hoogte ingaan.”

Lange termijn

Griet Van Reeth benadrukt dat de campagne geen eenmalige actie is, maar een langetermijnverbintenis. “Het reikt ook verder dan het hr-departement. Het is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.”

ECS lanceerde een stappenplan voor de komende twee jaar. We hebben de bevraging van Great Place to Work gebruikt als een soort nulmeting”, legt Griet Van Reeth uit. “We detecteerden onze sterktes en groeipunten en die geven we nu meer inhoud, via verschillende workshops. Dit gaat niet alleen uit van de directie en van het management, maar van alle medewerkers. We willen alle opinies uit onze diverse en internationale populatie aanwezig zien: bedienden, chauffeurs en arbeiders, jong en oud, man en vrouw, Belgische nationaliteit of andere, leiidnggevend of andere enzovoort.”

De workshops vormen de basis voor het actieplan waarmee ECS de tevredenheid bij medewerkers verder wil verhogen en heeft thema’s als respect, vertrouwen en geloofwaardigheid. “Zo proberen we in onze communicatie transparant te zijn. Daarom laten we niet alleen de managers communiceren, maar horen graag de medewerkers getuigen over een project waarin ze zelf de leiding genomen hebben. We werken ook hard aan een Leadership Academy, zodat we goede coachende leidinggevenden hebben.”

Samenhorigheid

Een ander thema waar ECS sterk op inzet, is de coherentie tussen de verschillende teams en departementen, tussen de hiërarchische lagen. “We willen verder bouwen aan de ECS-cultuur en luisteren daarbij graag naar initiatieven vanuit de medewerkers. Het woord respect kwam een paar keer aan bod in de bevraging. Het is niet dat we daar slecht scoren, maar maar er is ruimte voor verbetering. We willen onze eigen cultuur, waarden en respect op een hoger niveau brengen en bekijken welke initiatieven daartoe zullen bijdragen. Daarnaast gaat het in deze workshops over de doorgroeimogelijkheden van de medewerkers en hoe wij als bedrijf intern roteren. ECS kent een hoge interne verschuivingsgraad, die al goed werkt, maar toch zijn er wel nog wat vragen. Misschien is er een transparantere manier nodig om bepaalde paden uit te werken voor de medewerkers.”