Privacyverklaring

Werkgeluk draagt bij tot aandeelhouderswaarde

6 november 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
James Arthur

Werkgeluk is een concept dat niet alleen medewerkers aantrekt en behoudt, maar ook rechtstreeks bijdraagt aan productiviteit en aandeelhouderswaarde. Ongelukkige werknemers zijn vaker ziek, minder betrokken en hun productiviteit lijdt eronder. Bovendien kan het op lange termijn invloed hebben op de bedrijfsresultaten en zelfs op de perceptie van aandeelhouders. “De chief happiness officer zal een tandem vormen met de cfo”, klinkt het tijdens het rondetafelgesprek over werkgeluk.

In de postcovidperiode is de zogenoemde Great Resignation, de golf van medewerkers die hun ontslag geven, uitgebleven. Zijn werknemers dan toch voldoende gelukkig in hun job? Kelly Peeters: “Bedrijven die al een cultuur hadden van vertrouwen, vrijheid en autonomie, zien dat medewerkers blijven. We hebben een gemiddelde senioriteit van twaalf jaar. En voor wie toch zou vertrekken, blijft de deur openstaan om terug te keren.”

Tim Dekker: “Ik vergelijk het met de muziekindustrie: je kunt thuis wel individueel muziek componeren, maar je moet samenkomen voor de cohesie. Sectoren met een lage cohesiegraad, dat is maar voor een beperkt deel van de arbeidsmarkt weggelegd. We meten het ziekteverzuim want iemand die ongelukkig is, meldt zich frequenter ziek. Net zoals mensen die structureel overwerken. Daarom meten we de productiviteit van ieder profiel. En uiteraard meten we tevredenheid. Wanneer een leidinggevende als peoplemanager niet goed functioneert, dan is het mijn verantwoordelijkheid als chief happiness officer om te interveniëren.”

Michelle Matthynssens, die eveneens als chief happiness officer werkt, is niet helemaal akkoord: “Ik ben niet 100 procent alleen verantwoordelijk. Want inhoudelijk ben ik niet altijd het best geplaatst om te helpen. Het is ook aan het management en de collega’s waar de werknemer terecht moet kunnen.”

Bij HP werkt er geen chief happiness officer. Kelly Peeters: “Binnen het hr-team zijn er collega’s die de taken van zo’n functie op zich nemen, inclusief mezelf. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid, ook met het managementteam. We organiseren medewerkerstevredenheidsvragenlijsten en gaan in werkgroepen met de analyse en de resultaten aan de slag.”

Kathleen Preso: “Ook bij Elmos bestaat er geen functie als chief happiness officer. We werken met een team in cocreatie: de klantverantwoordelijke, de competentiemanager en hr. Dat team heeft met elke medewerker een individueel gesprek. Dat is arbeidsintensief en er komt huiswerk uit. We kiezen bewust voor zo’n persoonlijke aanpak. Voor collectieve enquêtes passen we.”

Werkgeluk is een uitkomst

Toch breekt Tim Dekker een lans voor de functie van chief happiness officer. “In het kader van de Europese duurzaamheidsrichtlijnen zullen bedrijven rapporteren over werknemerswelzijn. Financiële instellingen hanteren de tevredenheidsscore als criterium bij investeringsbeslissingen in je bedrijf. Daarom zal de chief happiness officer een tandem vormen met de cfo. De Europese Unie vergrijst, we moeten productiever worden met minder werknemers. Dat betekent een extra belasting per capita. Werkgevers worden verantwoordelijk voor medewerkers die uitvallen. Werknemerswelzijn zal op die manier bijdragen tot aandeelhouderswaarde.”

Kelly Peeters en Kathleen Preso poneren werkgeluk niet als een businessdoel op zich, noch als een remedie. “Bevlogen medewerkers die resultaten behalen, leiden tot werkgeluk. Het is een uitkomst, net zoals productiviteit. Creëer daarvoor een duurzame organisatiestructuur en motiverende businessdoelstellingen.”

Isabeau Van Strydonck: “Bevlogenheid ervaart iemand wanneer die persoon zijn talenten weet in te zetten in de job, wanneer die het gevoel heeft reële impact te hebben en zinvol werk te verrichten als onderdeel van een geheel of een team. Ik adviseer organisaties om gevarieerd te werken vanuit een benadering gebaseerd op sterkte: denk als leidinggevende na hoe je de kwaliteiten van je medewerkers optimaal kunt inschakelen.”

Dit is het derde en laatste deel van een uitgebreid rondetafelgesprek over werkgeluk en bevlogenheid. Het volledige artikel leest u in HRmagazine. Interesse in een membership? Contacteer ons gerust voor meer informatie.

ID:

Kelly Peeters, head of people & organisation bij HP Benelux

Kathleen Preso, people operations manager bij Elmos

Bart Mariman, chief commercial officer bij ISS Facility Services

Michelle Matthynssens, chief happiness Officer bij Growth Inc.

Tim Dekker, chief happiness officer bij Yan NV

Isabeau Van Strydonck, doctoraal onderzoeker HRM aan de UGent