Clovis Six deed een vreugdedansje op het podium van HRtech toen hij de award in ontvangst nam. Zijn bedrijf BloomUp heeft een plek in het welzijnslandschap gevonden die niemand anders heeft betreden. “De behoefte aan mentale ondersteuning blijft hoog en het stigma rond therapie is gelukkig aan het verdwijnen.”
BloomUp verbindt leren en ontwikkelen met welzijn op het werk. Ze doen dit op verschillende manieren, telkens vanuit een technologische invalshoek. Online leertrajecten, bijvoorbeeld over omgaan met agressie of verbeteren van de slaapkwaliteit, fungeren als laagdrempelige eerstelijnshulp. Die vorm van preventie voorkomt dat werknemers meteen bij een dokter of psycholoog aankloppen. Voldoet de online opleiding niet, dan brengt BloomUp als technologische matchmaker de gebruiker in contact met een persoonlijke coach of therapeut.
Om voldoende zorgverleners snel in te schakelen, analyseerde BloomUp het capaciteitsprobleem. Door te zoeken naar efficiëntie en een ruimere geografische spreiding, slinkt de wachttijd van vier maanden naar slechts twee dagen.
In het online aanbod integreert BloomUp de bestaande leerprogramma’s van de werkgever, zoals een leiderschapstraject, maar ook aanspreekpunten zoals de preventieadviseur en vertrouwenspersoon. “Bedrijven roepen de hulp van BloomUp vaak in als eerste stap in symptoombestrijding. Brandjes blussen. Daarna zoeken ze naar een structurele oplossing. Om er zeker van te zijn dat medewerkers tijd en ruimte hebben om online aan hun welzijn te werken, leggen we de verbinding met het reeds bestaande interne bedrijfsaanbod. Medewerkers zijn sowieso jaarlijks verplicht enkele dagen opleiding te volgen”, legt Clovis Six uit.
Technologie bekoelt de menselijke relatie. Ook BloomUp is in de eerste plaats een online platform. Vergroot dat nog meer de menselijke isolatie? Dat weerlegt Clovis Six. “We kiezen er bewust voor om het humane karakter te behouden. We zijn meer dan een online leerplatform. Gebruikers hebben altijd de kans om met een mens in gesprek te gaan. We kiezen bijvoorbeeld bewust niet om de menselijke professional te vervangen door een conversational AI chatbot. Dat is te risicovol.”
Clovis Six noemt zes succesfactoren om het welzijn van de werknemers te versterken:
BloomUp bestaat intussen drie jaar. Tijdens de pandemie ontkiemde het zaadje van de onderneming. “Postcovid blijft de nood aan mentale ondersteuning hoog. Het stigma rond therapie is gelukkig aan het verdwijnen”, vertelt Clovis Six. “Jongeren zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk met sociale media waardoor ze zich vergelijken met anderen. Je moet sterk in je schoenen staan om je er doorheen te navigeren.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.