Privacyverklaring

Winnaar HRtech Start-up van het jaar: “Bouw de brug tussen welzijn en opleiding”

5 november 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Clovis Six

Clovis Six deed een vreugdedansje op het podium van HRtech toen hij de award in ontvangst nam. Zijn bedrijf BloomUp heeft een plek in het welzijnslandschap gevonden die niemand anders heeft betreden. “De behoefte aan mentale ondersteuning blijft hoog en het stigma rond therapie is gelukkig aan het verdwijnen.

BloomUp verbindt leren en ontwikkelen met welzijn op het werk. Ze doen dit op verschillende manieren, telkens vanuit een technologische invalshoek. Online leertrajecten, bijvoorbeeld over omgaan met agressie of verbeteren van de slaapkwaliteit, fungeren als laagdrempelige eerstelijnshulp. Die vorm van preventie voorkomt dat werknemers meteen bij een dokter of psycholoog aankloppen. Voldoet de online opleiding niet, dan brengt BloomUp als technologische matchmaker de gebruiker in contact met een persoonlijke coach of therapeut.

Om voldoende zorgverleners snel in te schakelen, analyseerde BloomUp het capaciteitsprobleem. Door te zoeken naar efficiëntie en een ruimere geografische spreiding, slinkt de wachttijd van vier maanden naar slechts twee dagen.

Verplichte opleidingsdagen

In het online aanbod integreert BloomUp de bestaande leerprogramma’s van de werkgever, zoals een leiderschapstraject, maar ook aanspreekpunten zoals de preventieadviseur en vertrouwenspersoon. “Bedrijven roepen de hulp van BloomUp vaak in als eerste stap in symptoombestrijding. Brandjes blussen. Daarna zoeken ze naar een structurele oplossing. Om er zeker van te zijn dat medewerkers tijd en ruimte hebben om online aan hun welzijn te werken, leggen we de verbinding met het reeds bestaande interne bedrijfsaanbod. Medewerkers zijn sowieso jaarlijks verplicht enkele dagen opleiding te volgen”, legt Clovis Six uit.

Technologie bekoelt de menselijke relatie. Ook BloomUp is in de eerste plaats een online platform. Vergroot dat nog meer de menselijke isolatie? Dat weerlegt Clovis Six. “We kiezen er bewust voor om het humane karakter te behouden. We zijn meer dan een online leerplatform. Gebruikers hebben altijd de kans om met een mens in gesprek te gaan. We kiezen bijvoorbeeld bewust niet om de menselijke professional te vervangen door een conversational AI chatbot. Dat is te risicovol.”

Succesfactoren

Clovis Six noemt zes succesfactoren om het welzijn van de werknemers te versterken:

  1. Eén toegewijde contactpersoon, bijvoorbeeld een welzijnsverantwoordelijke die het eigenaarschap op zich neemt.
  2. Een constructieve en effectieve samenwerking tussen de verschillende partijen: hr, welzijnsverantwoordelijken, vertrouwenspersonen, preventiedienst, arbeidsarts en vakbonden.
  3. Opzetten van zowel online als offline informatiesessies en campagnes met een focus op de bekende mentale uitdagingen. Een vleugje humor zorgt voor meer betrokkenheid.
  4. Een geïntegreerd aanbod van L&D-tools, welzijnsplatformen en het bestaand aanbod bij de werkgever, zoals een interne preventieadviseur, externe preventiedienst of vertrouwenspersoon. Zo beschikken de medewerkers over één plek om aan te kloppen en vervolgens goed doorverwezen te worden.
  5. Zodra de medewerkers hun weg hebben gevonden naar de hulpverlening is het belangrijk dat alle drempels verdwijnen om van start te gaan. Bijvoorbeeld via single-sign-on: werknemers loggen in met hun beveiligde bedrijfsaccount. Dat verlaagt de drempel.
  6. Innovatie en technologie als instrument om kennis te maken met het mentale aanbod, bijvoorbeeld een gezichtsscan via de smartphone die biomarkers zoals hartslag koppelt aan stress. Op werkplekken met minder aandacht voor mentaal welzijn, trekt dit het gesprek erover op gang.

Mentale ondersteuning

BloomUp bestaat intussen drie jaar. Tijdens de pandemie ontkiemde het zaadje van de onderneming. “Postcovid blijft de nood aan mentale ondersteuning hoog. Het stigma rond therapie is gelukkig aan het verdwijnen”, vertelt Clovis Six. “Jongeren zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk met sociale media waardoor ze zich vergelijken met anderen. Je moet sterk in je schoenen staan om je er doorheen te navigeren.