83,3% van een staal bevraagde kmo-werkgevers zegt dat medewerkers altijd bij hen terechtkunnen voor persoonlijke vragen en verhalen. Drie op de vier delen zelfs lief en leed.
Dat concludeert alvast hr-dienstengroep Liantis uit een eigen rondvraag bij 1.568 Belgische ondernemers. Naar aanleiding van 20 april 2023, Dag van de Medewerker, vroeg Liantis aan kmo-werkgevers in welke mate ze het volgende onderschrijven: “Medewerkers kunnen altijd bij mij terecht, ook voor persoonlijke verhalen en vragen.”
Van alle bevraagde kmo-werkgevers
74% zegt dat ze zelf regelmatig vragen hoe het met hun medewerkers gaat.
Evy Sadicaris, experte psychosociaal welzijn bij Liantis, ziet ook dat nogal wat kmo-werkgevers bereid zijn om transparant hun eigen lief, maar zeker ook hun leed te delen. “66,7% zegt dat ze hun medewerkers eerlijk vertellen hoe het bedrijf ervoor staat, ook al gaat het om slecht nieuws.”
Nog opvallend: tijdens de energiecrisis van de afgelopen maanden was zelfs 54% van de kmo-werkgevers – ondanks hun eigen financiële moeilijkheden – bereid om een voorschot op het loon te bieden aan werknemers die het moeilijk hadden.
Bovendien vinden de bevraagde kmo-werkgevers motivatie erg belangrijk.
“Verbondenheid is een belangrijk element van motivatie. Een ‘oe-ist gesprek’ is een belangrijk element van een positieve samenwerking tussen de medewerker en werkgever”, besluit Evy Sadicaris.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.