Privacyverklaring

Lief en leed delen met de werkgevers

18 april 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Pexels

83,3% van een staal bevraagde kmo-werkgevers zegt dat medewerkers altijd bij hen terechtkunnen voor persoonlijke vragen en verhalen. Drie op de vier delen zelfs lief en leed.

Dat concludeert alvast hr-dienstengroep Liantis uit een eigen rondvraag bij 1.568 Belgische ondernemers. Naar aanleiding van 20 april 2023, Dag van de Medewerker, vroeg Liantis aan kmo-werkgevers in welke mate ze het volgende onderschrijven: “Medewerkers kunnen altijd bij mij terecht, ook voor persoonlijke verhalen en vragen.”

Van alle bevraagde kmo-werkgevers

  • zegt 83,6% volmondig ja;
  • laat 8,8% dat in het midden;
  • houdt 7,6% conversaties met medewerkers puur professioneel.

74% zegt dat ze zelf regelmatig vragen hoe het met hun medewerkers gaat.

Evy Sadicaris, experte psychosociaal welzijn bij Liantis, ziet ook dat nogal wat kmo-werkgevers bereid zijn om transparant hun eigen lief, maar zeker ook hun leed te delen. “66,7% zegt dat ze hun medewerkers eerlijk vertellen hoe het bedrijf ervoor staat, ook al gaat het om slecht nieuws.”

Nog opvallend: tijdens de energiecrisis van de afgelopen maanden was zelfs 54% van de kmo-werkgevers – ondanks hun eigen financiële moeilijkheden – bereid om een voorschot op het loon te bieden aan werknemers die het moeilijk hadden.

Motivatie voorop

Bovendien vinden de bevraagde kmo-werkgevers motivatie erg belangrijk.

  • 61,9% neemt medewerkers apart voor een goed gesprek en probeert hen te motiveren wanneer ze merken dat ze minder geëngageerd zijn dan anders.
  • 20,5% laat dit in het midden
  • 17,6% zegt dat ze medewerkers die niet gemotiveerd of geëngageerd zijn, liever niet aan boord houden.

“Verbondenheid is een belangrijk element van motivatie. Een ‘oe-ist gesprek’ is een belangrijk element van een positieve samenwerking tussen de medewerker en werkgever”, besluit Evy Sadicaris.