Privacyverklaring

Zingeverschap: kansen krijgen voor een positieve impact

14 februari 2023
Tekst
Florien de Nijs
Beeld
Florien de Nijs Exact

‘Goed werkgeverschap’ is de achterhaalde term voor een goed uitgangspunt. Het begrip is te beperkt. Op de werkvloer is ‘werk’ een gegeven – dat moeten organisaties bieden, en het liefst zo fijn en leuk mogelijk. Alleen goed voor collega’s zorgen, gaat veel verder dan het monitoren en bijsturen van wat er op de werkvloer gebeurt. Het gaat erom dat mensen plezier en energie uit hun baan halen en voldoening en groeimogelijkheden krijgen – zowel op sociaal als educatief vlak – en kansen krijgen om een positieve impact te maken, voor zichzelf, collega’s én de samenleving. Dit noemen we dan ook ‘zingeverschap’.

De mogelijkheid om impact te hebben in de wereld maakt deel uit van de werk-privébalans van collega’s. Ik geloof dat het antwoord in die bredere maatschappelijke zingeving ligt. Dit zingeverschap hangt samen met drie belangrijke factoren.

1. Klik van twee kanten

In een arbeidsmarkt waarin zo’n beetje elk bedrijf om talent verlegen zit, laten organisaties zien dat het met loon, vrije dagen en secundaire arbeidsvoorwaarden bij hen wel goed zit. Er wordt vaak geroepen dat het vandaag een werknemersmarkt is, maar daar ben ik het niet mee eens. Ook in deze tijd moeten beide partijen hun best voor elkaar doen. Want net als in een relatie moet het van twee kanten klikken om het te laten slagen. We kijken verder dan what’s in it for me, bij Exact ligt de focus op ‘we’.

2. Leiderschap op basis van vertrouwen

Door servant leadership, het leidinggeven vanuit vertrouwen, kunnen leiders erachter komen wat werknemers écht drijft. Waar liggen hun krachten? Hoe kunnen ze die inzetten op een manier die niet alleen het bedrijf dient, maar ook helpt in een domein dat de werknemer zelf belangrijk vindt? Managers zijn goed in hun werk als ze leidinggeven vanuit vertrouwen en hun teams in staat stellen hun persoonlijke doelen te bereiken. Zo maak je als manager dat jijzelf en je collega’s een band met het bedrijf creëren en verminder je de kans op quiet quitters.

3. Verwacht niet het onmogelijke

Werknemers doen hun best voor het bedrijf als zij het vertrouwen van hun werkgever voelen. Mocht er iemand een offday hebben, dan komt dit door onmacht, niet door onwil. Het hoort bij ‘mens’ zijn. Een goede werkgever heeft geen onrealistische verwachtingen van collega’s. Juist door te accepteren dat iedereen gewoon een mens is, kunnen organisaties vaker – samen – buitenaardse prestaties vieren.

Wat is dan uiteindelijk dé zin van het werken? Dat is niet 1-2-3 te zeggen, want die zin is voor iedereen anders. Zolang werkgevers en werknemers matchen, zitten ze goed – ook op een krappe arbeidsmarkt.

Over deze gastauteur: Florien de Nijs is chief human resources officer bij softwaremaker Exact