Privacyverklaring

Complimenten geven: een onderschatte weldoener

1 maart 2023
Tekst
Jo Cobbaut

Een schouderklopje op de werkvloer is nog altijd schaars. Zo krijgt meer dan een kwart van de werknemers nooit een compliment van de leidinggevende. Collega’s daarentegen zijn guller met complimenten. Jammer, want complimenten op zich worden onderschat en zeker die van de baas.

Dat blijkt uit onderzoek, naar aanleiding van complimentendag, in opdracht van hr-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met professor dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven*.

Werknemers die een schouderklopje krijgen van hun leidinggevende

  • zijn gemotiveerder dan hun collega’s die het niet krijgen (83% versus 18%);
  • halen ook meer plezier uit hun werk (85% versus 16%),
  • zijn gelukkiger (82% versus 18%) en
  • productiever (82% versus 18%).

Het belang van het geven van complimenten mag dus niet onderschat worden, want het draagt bij tot het welbevinden van werknemers, wat dan weer positief is voor hun productiviteit en trouw aan hun bedrijf of organisatie. Dit is in tijden van arbeidsmarktschaarste geen overbodige luxe.

Vooral collega’s geven duimpje

83 procent van de werknemers geeft aan dat ze wel eens een compliment krijgen van collega’s. Dat is een groter aandeel dan de werknemers die aangeven dat ze gecomplimenteerd worden door hun leidinggevende (72 procent).

Van de werknemers die nooit een ‘Goed gedaan!’ krijgen van hun baas, zegt 44 procent ontevreden te zijn over zijn leidinggevende en geven deze een zes op tien of lager.

Leidinggevenden die wel hun waardering voor werknemers uiten, zeggen dit vooral te doen

  • wanneer er goed werk geleverd werd (30 procent),
  • wanneer collega’s behulpzaam waren (16 procent) of
  • als werknemers hun best deden (12 procent).

Bij complimenteren denkt professor Anka Van den Broeck wel een stuk verder dan een opmerking over het nieuwe kapsel van je collega of hun toffe schoenen. “Werknemers geven veel voor hun werk en het is altijd leuk om positieve feedback te krijgen over zaken waar ze hard hun best voor doen. Als leidinggevende op de hoogte zijn van wat je werknemers doen, is vaak al een eerste stap voor het geven van complimenten. Wees daarnaast zo authentiek en persoonlijk mogelijk en laat zien dat je meent wat je zegt.”

Verbondenheid

Werkgevers die zelden een compliment geven, doen dit vaak onbewust. Zo geeft meer dan de helft (53 procent) van hen aan dat ze er gewoon niet bij stilstaan om hun werknemers eens een schouderklopje te geven. Daarnaast heeft zes op de tien organisaties geen formeel systeem om elkaar te waarderen.

“Uit ons onderzoek blijkt dat niet alleen complimenten krijgen, maar ook geven, stimulerend werkt”, zegt Wim Van der Linden, woordvoerder bij Tempo-Team. “Ze verhogen niet alleen het werkplezier, maar verlagen ook de werkstress en creëren verbondenheid. Het is belangrijk dat het geven van complimenten een dagelijks ritueel is en dat ze onderdeel worden van de feedbackcultuur van de organisatie. 1 maart is traditioneel  complimentendag, zonder twijfel een geweldig initiatief. Maar waarom je beperken tot één dag? Maak van het geven van complimenten een vast deel van je dagelijkse routine.”