Drie op de tien werknemers waren al eens slachtoffers van roddelgedrag, pesterijen, ongewenst fysiek contact en oneerbare voorstellen. Helaas is de drempel naar een vertrouwenspersoon nog dikwijls te hoog.
Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van hr-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met de KU Leuven.
Drie op de tien leidinggevenden melden ongewenst gedrag, zoals roddelen, pesten of ongewenste intimiteiten, meteen aan de vertrouwenspersoon in het bedrijf.
Werknemers van hun kant kloppen minder snel aan bij de vertrouwenspersoon bij ongewenst gedrag. Ze praten er eerst over met
Om de vertrouwenspersoon bereikbaarder te maken, moeten organisaties zorgen voor
Helaas heeft maar een op de drie van de kleinere bedrijven (<50 werknemers) duidelijke regels en afspraken rond ongewenst gedrag. In grote bedrijven is dat 44 procent.
Collega’s kijken nog vaak de andere kant op als ze zien hoe collega’s slachtoffer zijn van roddels, pesten of ongewenste intimiteiten. Zo zegt 22 procent in dergelijke gevallen geen actie te ondernemen en geeft 7 procent zelfs toe dat ze de situatie de rug toekeerden.
Achteraf doen ze soms wel wat.
Nochtans zien nogal wat collega’s uiteenlopende zaken die echt schadelijk zijn.
De andere kant opkijken is een gemiste kans, zo stelt Elfi Baillien, experte in ongewenst grensoverschrijdend gedrag op het werk. Volgens Baillien, professor Psychosociaal Digitaal Welzijn (KU Leuven), kunnen getuigen van pestgedrag heel wat leed verhelpen door meteen krachtdadig het slachtoffer bij te staan. “Dit vraagt een mentaliteitsverandering bij de werknemers zelf, maar ook ondersteuning door de werkgevers. Dit kan door in te zetten op een positief arbeidsklimaat en door psychosociaal welzijn bespreekbaar te maken op de werkvloer. Werknemers binnen bedrijven met een veilig klimaat zullen sneller aftoetsen bij elkaar of bepaalde gedragingen als grensoverschrijdend ervaren worden. Waar dat duidelijk gebeurt, zullen ze makkelijker aan hun collega’s durven voor te stellen om naar de vertrouwenspersoon of preventieadviseur te gaan.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.