Privacyverklaring

AI in het hr-werkveld: de stem van de ceo

2 oktober 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Kenny Dierickx

Artificiële intelligentie zorgt voor een stroomversnelling in de digitalisering van het hr-werkveld. Wat is de invloed van die digitalisering op hr-strategieën? Blijft de letter h in hr overeind? Op 2, 3 en 4 oktober laat de hr-community zich inspireren op HRtech en Learntech in de Antwerpse Handelsbeurs.

In de rubriek ‘intervisie’ stellen we deze vragen aan een hr-manager, een ceo én Gen Z-student. Vandaag: de stem van de ceo.

Balanceren tussen mensen en data

Kenny Dierickx is de ceo van Cheops Technology. Zijn werk en zijn persoon zijn doordrongen van technologie en als ceo belichaamt hij de cultuur van het bedrijf. Hij gelooft in de kracht van een datagedreven onderneming. “Maar dat vraagt net een tegenbalans met een nog sterker humaan beleid.”

De focus bij Cheops Technology ligt op het aantrekken, behouden en ontwikkelen van talentvolle medewerkers. Daar focussen ze minstens even hard op als op de klanten. “Net zoals we commerciële data capteren, is het zaak om relevante medewerkersdata te verzamelen.” Medewerkers vormen de bouwstenen van de groei van de onderneming. Het is een no-brainer om voldoende te investeren in digitale leerplatformen zoals Linkedin Learning om talent in huis te houden. “De return on investment van de businesscase schrijft zichzelf.”

Kenny Dierickx gelooft dat artificiële intelligentie zal faciliteren. “Op de Gartner hype cycle zit AI bijna over de top van de curve. Daarna volgt een portie desillusie. De organisaties die nu al met AI aan de slag zijn, hebben een voorsprong.” Cheops Technology stelt de AI-tool Copilot ter beschikking van de medewerkers. De werknemers die overwegend techsavvy zijn, voeren technologieadoptie hoog in het vaandel. Zij zijn er helemaal voor te vinden.

Medewerkerstevredenheid

Data zijn een cruciale schakel in een digitale hr-omgeving. “Van oudsher steunden beslissingen vaak op buikgevoel. Dat model evolueert naar data. Het maakt de opvolging van medewerkers en kandidaten gerichter en zorgt voor een sterkere connectie tussen organisatie en werknemers. Maar nét die aanpak vraagt een humaner beleid en hr-profielen die met de juiste data het gesprek aangaan met de managers in de andere afdelingen.”

Op persoonlijk vlak is Kenny Dierickx een aanhanger van medewerker- en klantgeoriënteerde business intelligence-overzichten. Hij verifieert regelmatig de dashboards en kernprestatieindicatoren van het bedrijf. Uiteraard ook die van het hr-team. “Ik kijk aandachtig naar medewerkerstevredenheid, retentiecijfers en rekruteringsupdates.”