Privacyverklaring

Opinie: In de AI-wereld staat de mens centraal

1 oktober 2024
Tekst
Jan Van Acoleyen, Anne Vander Schueren, Sonia Frey, Eddy Debrulle, Koen Van Raemdonck en Hans Casier
Beeld
HRmagazine

Technologie en meer bepaald artificiële intelligentie (AI) is niet meer weg te denken in de hr-wereld. Het maakt processen efficiënter, verbetert de werkervaring en creëert nieuwe mogelijkheden. AI heeft het potentieel om een aanzienlijke efficiëntieslag te maken in hr-processen. Denk aan de automatisering van repetitieve administratieve taken of het beantwoorden van standaardvragen. Wanneer AI-gebaseerde chatbots eenvoudige, maar tijdrovende taken overnemen, krijgen hr-professionals meer ruimte voor strategisch werk dat bijdraagt tot de langetermijnvisie van een organisatie. En zet hr ten volle in op de humane connectie. Werknemers besteden meer tijd aan zinvol werk, wat hun betrokkenheid, inzetbaarheid en tevredenheid verhoogt. Klanten krijgen sneller en accurater antwoord op hun vragen en worden ontzorgd.

Opleiding en cultuur

AI is here to stay, dus we omarmen de verandering. Techsavvy medewerkers staan centraal. Dat vraagt om een veranderende mindset binnen organisaties. Hr introduceert niet alleen technologie, maar begeleidt medewerkers in de transitie. Voor veel medewerkers roept het onbekende van AI onzekerheid op. Dat vraagt een perceptieverandering: artificiële intelligentie is geen bedreiging, wel een bondgenoot. Een helper die tijdswinst genereert en jobs creëert. Een voorbeeld van hoe hr technologie en cultuur kan verbinden, is via reverse mentoring. Jongere medewerkers, die vaak de technologie onder de knie hebben, leren ervaren collega’s nieuwe tools gebruiken en de mogelijkheden ervan ontdekken. Goed voor de samenwerking en de perceptie van AI.

Risico’s en uitdagingen

Technologie betekent vooruitgang, maar de implementatie van AI is niet zonder risico’s. Artificiële intelligentie – of beter augmented intelligence - maakt sommige taken of jobs overbodig. Dit geldt niet alleen voor eenvoudige administratieve functies, maar ook voor complexere taken van geschoolde professionals. Die evolutie brengt kansen met zich mee. Het is aan hr om opleiding, ontwikkeling en toekomstgericht loopbaanbeleid te organiseren. Daarnaast dienen we kritisch te blijven over welke innovatie of tool daadwerkelijk toegevoegde waarde oplevert. Het bos door de bomen blijven zien, is vaak moeilijk. Laat ons aan de verleiding weerstaan om mee te gaan in hypes en modetrends, en vooral een kompas bieden aan de organisaties waarvoor we werken.

Wetgeving en ethiek

Het blijft voor de regelgever een uitdaging om de snelle ontwikkelingen rond AI te capteren in een juridisch kader. Dat doet alleen de rechtsonzekerheid toenemen. Daarom dienen organisaties zich bewust zijn van de ethische implicaties van AI-gebruik, zoals mogelijke bias in algoritmen en de privacy van werknemers.

Auteurs:

De auteurs maken deel uit van de adviesraad van HRmagazine