Privacyverklaring

Hoe u letterlijk beweging brengt in uw welzijnsbeleid

21 maart 2022
Tekst
PARTNER CONTENT

Lange tijd betrof welzijn op het werk niet meer dan een reeks wettelijke verplichtingen, vandaag dekt het een hele lading. Sinds de coronacrisis belandde aandacht voor mentaal en sociaal welbevinden in een stroomversnelling. Maar daarnaast moet een welzijnsbeleid vandaag de dag ook het fysieke aspect behelzen. “Recente cijfers en tendensen bewijzen zwart op wit hoe onmisbaar zo’n welzijnsbeleid anno 2022 is geworden”, klinkt het bij Ellen De Vleeschouwer, General Manager bij Health Partner.

Stijgende nood aan caring employers

Het welzijn van werknemers staat onder druk, zo blijkt uit cijfers van de RIZIV. In 2021 waren bijna een half miljoen werknemers langdurig afwezig. Een derde van die afwezigen kampte met psychische problemen. Toch is absenteïsme geen nieuw probleem. Het totale aantal afwezigen stijgt al langer jaar na jaar, en kent zelfs een toename van 130% sinds 2000. Van de 1.000 werknemers die Health Partner in samenwerking met marktonderzoeksbureau Ipsos bevroeg, maakte maar liefst 25% gewag van een ‘grote kans dat ze de komende drie jaar meer dan een maand arbeidsongeschikt zullen zijn’. Dit percentage steeg zelfs tot 46% indien de werkgever als niet-zorgzaam gepercipieerd wordt. De grootste boosdoener? Stress. En daarbij wordt door de werkende bevolking opvallend hard gewezen naar de werkgever.

“Net daarom is het meer dan noodzakelijk dat elke organisatie een zorgzame werkgever wordt”, knikt De Vleeschouwer. “Anders gezegd: u hebt een uitgekiend welzijnsbeleid nodig, waarbij u als werkgever het nodige kader biedt op kantoor én op afstand.

Het belang van personalisatie en gamification

Maar hoe krijgt een organisatie haar medewerkers aan boord? “Eerst en vooral betreft welzijn een gedeelde verantwoordelijkheid”, verduidelijkt De Vleeschouwer. “Alles begint met het besef bij uw medewerkers dat een gezonde levensstijl belangrijk is. Maar net doordat die bewustwording niet bij iedereen in dezelfde mate leeft, is het essentieel dat u geen ‘one size fits all’ aanpak hanteert. Ik maak dikwijls een onderscheid tussen drie types van medewerkers. Het eerste type omvat de mensen die al zweren bij een gezonde levensstijl. Als werkgever kunt u hen niet alleen belonen, ook zijn ze dé ambassadeurs die hun collega’s mee aan boord kunnen krijgen! Ten tweede zijn er hun tegenhangers, diegene die er absoluut niet in geloven. Proberen om hen te overtuigen heeft vaak een averechts effect en kost u bovendien enorm veel tijd. Tot slot is er de middenmoot: deze twijfelaars hebben een duwtje in de rug nodig om de meerwaarde te kunnen inzien. Zij verdienen de absolute focus! Werkgevers kunnen dit soort werknemers over de streep halen met informatiecampagnes, competitieve challenges en andere gamification elementen.”

“Fysieke challenges komen ook de andere pillaren van welzijn ten goede.”

Meer concreet kunnen challenges rond welzijn werknemers helpen om op een leuke, uitdagende manier aan de slag te gaan. “Denk op niveau van lichaamsbeweging aan kleinschalige opdrachten op dagelijkse basis zoals korte groepsmeditaties tijdens de middagpauze, of een collectieve doelstelling van 10.000 stappen per dag”, illustreert De Vleeschouwer. “Dit werkt natuurlijk enkel indien ook het management team mee doet. Practice what you preach, anders krijgt u uw medewerkers nooit aan boord. Een bijkomend voordeel van dergelijke initiatieven is dat ze ook de andere domeinen van wellbeing ten goede komen. Het versterken van onderlinge connecties en de teamgeest zijn bijvoorbeeld ook van belang voor het mentaal en sociaal welzijn. Soms merk ik nu een té grote focus op het mentale. Hoewel dat natuurlijk belangrijk is, mogen we niet vergeten dat veel werknemers nog in ergonomisch ongunstige omstandigheden werken. Zeker thuis is dat een probleem: niet iedereen kan het zich veroorloven om zijn werkplek ergonomisch in te richten.

Evidence-based aanpak werpt vruchten af

Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat ad hoc initiatieven op lange termijn weinig zullen opleveren. Werkgevers die de langetermijnvoordelen willen ervaren, zijn gebaat bij een strategisch welzijnsbeleid met evidence-based programma’s. “Eens we bij Health Partner voor een organisatie de welzijnsvisie hebben scherpgesteld, volgt er een actieplan”, verduidelijkt De Vleeschouwer. “Tijdens workshops met zowel het management als het personeel verduidelijken we het belang en het effect van challenges. Zo zorgen we bij alles wat een organisatie doet voor maximale promotie én participatie.”

Om van zo’n bedrijfschallenge een succes te maken, werkt Health Partner via haar Wellbeing as a Service aanbod samen met bewezen experts uit de verschillende welzijnsdomeinen. Daarnaast stelt het voor elke klant een Wellbeing Manager aan, en hanteert het wetenschappelijk gevalideerde technieken zoals nudging.“Een bekend voorbeeld hiervan is een reeks afbeeldingen van voetstappen op de grond die iemand naar de trap in plaats van de lift leiden. Maar het kan in feite veel verder dan dat gaan”, verduidelijkt De Vleeschouwer. “We gaan er prat op dat we de vinger aan de pols houden: enkel met constante metingen zorgen we voor een duidelijke ROI.”

Meer weten over bedrijfschallenges en Wellbeing as a Service? Ontdek hier het welzijnsaanbod van Health Partner!