iO gaat versneld voor een geëlektrificeerde vloot

18 mei 2022
Tekst
PARTNER CONTENT
iO gaat versneld voor een geëlektrificeerde vloot

“Als grote organisatie moet je je steentje bijdragen”

Om binnen afzienbare tijd zo duurzaam mogelijk te zijn op het vlak van mobiliteit, moet je nu beginnen. Dat is de overtuiging van iO, een belangrijke speler op het vlak van end-to-end oplossingen voor communicatie en digitale transformatie. Daarom maakt het bedrijf vanaf 2022 versneld werk van de overstap naar een geëlektrificeerde vloot, zelfs als daar vandaag nog belangrijke uitdagingen aan vasthangen.

“Uiteraard volgen we alle berichtgeving over de fiscale implicaties die onze bedrijfswagens op termijn zullen hebben. Daarnaast zijn we als organisatie bezig met alles wat met milieu en vergroening te maken heeft”, vertelt HR Team Lead Larissa Franck. “Wagens maken daar nu eenmaal een groot deel van uit. Als grote organisatie moet je je steentje bijdragen, ook door aan de buitenwereld te tonen dat we op dat vlak onze verantwoordelijkheid nemen.”

Nood aan extra infrastructuur

Voor de wagens met een beperkter budget biedt iO nog milde hybrides aan als tussenfase. Bij de wat grotere budgetten is er een verplichte keuze tussen plug-in hybride en 100% elektrisch, waarbij de verhouding ongeveer 50/50 is. In deze categorie zijn o.a. de plug-in hybride Audi A3 Sportback TFSI e en de 100% elektrische Audi Q4 e-tron zeer populair.

“Onze belofte om de nodige infrastructuur te voorzien, maakt de overstap naar elektrisch rijden een stuk makkelijker. Vandaag zijn helaas nog niet alle iO-campussen even goed voorzien van laadpunten. Dit vraagt immers heel wat overleg met de beheerders van onze gebouwen, maar hier wordt volop werk van gemaakt. In tussentijd stellen we ons flexibel op naar mensen die niet thuis kunnen laden en niet op kantoor omdat er te weinig plaats is. We zorgen ervoor dat hun kosten worden vergoed, ook als dat aan publieke laadpunten moet gebeuren. Hopelijk is dat een tussenfase”, verduidelijkt Larissa.

Split-billing

Ook over thuisladen wordt volop nagedacht. “Wij kiezen ervoor een standaardpakket met een slim laadpunt aan de muur aan te bieden. Een aantal opties kunnen werknemers zelf kiezen indien ze dat wensen, mits een eigen inbreng”, zegt Procurement Officer Lieven Verhelst. “Daarnaast is het de bedoeling dat we de stroomkost via split-billing volledig gaan terugbetalen. Hiervoor dienen deze slimme laadpunten, waarbij de leverancier alle info over het verbruik ontvangt om zo de terugbetaling te kunnen regelen. Ook hier bekijken we nog volop hoe we dat precies gaan doen in een markt met sterk fluctuerende elektriciteitsprijzen.”

Niet alle antwoorden

Omdat alles aan deze elektrische overstap nieuw is, blijven er vandaag nog een aantal uitdagingen en vraagtekens. “Sommige zaken zijn we bijvoorbeeld nog volop in een policy aan het gieten, dat heb je nu eenmaal met vooruitgang. We hadden kunnen wachten en eerst alle details uitwerken, maar dan loop je achter en dat willen we niet. We zijn een dynamisch bedrijf, en dan moet je ervoor durven gaan. De vraag naar elektrische wagens was er bovendien vanuit onze werknemers en potentiële werknemers, en ook onze CEO Pieter Janssens is een sterke voorstander om zo snel mogelijk over te stappen. Dus dat hebben we dan ook gedaan”, vertelt Larissa.

Interessante TCO

Dé hamvraag blijft natuurlijk welk type wagens je best kiest voor je vloot. “Het laatste kwartaal van 2021 zijn we veel bezig geweest met het opvragen van offertes en het berekenen van de TCO’s. De conclusie was dat er weliswaar een lichte meerprijs is bij elektrische t.o.v. conventionele modellen, maar helemaal niet zo groot als je zou afleiden uit de aankoopprijs. Zeker als je dat bijvoorbeeld over een termijn van vijf jaar bekijkt. Dat was voor ons in elk geval de doorslaggevende factor om versneld te kiezen voor groenere mobiliteit”, besluit Lieven. “En dat de nieuwe bestuurders zeer enthousiast zijn, is voor ons helemaal de kers op de taart.”

De vergroening van het bedrijfswagenpark is vandaag een belangrijke doelstelling.
Audi Belgium is hierin een partner die actief meedenkt met bedrijven. Hierbij bekijken we o.a. de TCO van de verschillende modellen, de integratie van slimme laadoplossingen en de mogelijkheid voor een aanloopwagen. Kijk voor meer info en een analyse van uw vloot op audi.be