Privacyverklaring

HRupdate 1 februari: de oogst van AI

31 januari 2024
Tekst
Gert Verlinden

Boze betogende landbouwers maken voor hun oogst vooralsnog geen gebruik van generatieve artificiële intelligentie, al is dat vermoedelijk slechts een kwestie van tijd. Grote kennisgedreven organisaties zijn wel al de vruchten aan het plukken van de technologie, of hebben in elk geval de eerste zaden geplant.

Het Nederlandse HelloPrint schrapte zes op de tien jobs van de klantenagenten. Een emotioneel intelligente chatbot neemt hun functie over. Wierp u ook een blik op de vernieuwde lijst met knelpuntberoepen van VDAB? Niet alleen de klantenagent prijkt er op, intussen maar liefst 241 beroepen. Arbeidsmarktanalisten opperen dat we daarom beter spreken van een volledige knelpuntenarbeidsmarkt.

Artificiële intelligentie werkt voor een aantal van die knelpuntberoepen aanvullend en verhoogt de arbeidsproductiviteit. Dat impliceert dat medewerkers de technologie accepteren en leren integreren. Werk aan de winkel voor de learning & development-professionals. Niettemin adviseert professor Ralf Caers om de medewerker autonoom aan het stuur te laten van het leerproces. Autonomie, betrokken en competent zijn: het succesrecept voor gemotiveerde medewerkers en een succesvolle AI-oogst.

Onze inspiratie