Privacyverklaring

Jongeren willen maatwerk en flexibiliteit

18 oktober 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Jan Heyvaert (foto AG Insurance)

Jongeren verwachten flexibiliteit op het vlak van plaats en tijd. Al is de keuze voor wanneer je werkt belangrijker dan de keuze voor waar. Opvallend veel jongeren zijn de vierdaagse werkweek genegen.

Dat concludeert het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) uit een eigen bevraging bij 800 jongeren en 195 werknemers.

Vierdaagse werkweek

Zo verwacht 76% van de bevraagde jongeren flexibele uren te mogen werken. 62% van diezelfde groep verwacht ook dat hun mogelijke werkgever hen de keuze laat om te telewerken.

Opvallend: drie op de vier jongeren zijn gewonnen voor de mogelijkheid om een voltijdse werkweek te presteren op vier dagen. Werkgevers schatten dat juist in, want driekwart van de werkgevers denkt dat jongeren die vierdagenweek genegen zijn.

Bedrijfswagen

De drang van jongeren naar maatwerk en flexibiliteit vertaalt zich ook in hun verwachtingen omtrent mobiliteit en de samenstelling van het loonpakket. Hoewel jongeren wel aangeven flexibel te willen zijn en regelmatig te kunnen wisselen van mobiliteitsoplossing, blijft de auto het populairste vervoersmiddel. 62% van de jongeren met een vaste job, werkzoekenden of studenten hoger onderwijs verkiest de auto om naar het werk te gaan.

Onderwijs bereidt jongeren te weinig voor

29 procent van de jongeren vindt dat school hen onvoldoende voorbereidt op de arbeidsmarkt. Dat denkt 70 procent van de werkgevers ook.

Misschien verklaart dat waarom 84 procent van de jongeren gelooft dat werkplekleren hun jobkansen zou helpen verhogen. Maar liefst 2 op de 3 jongeren vinden zelfs dat werkplekleren voor elke student georganiseerd moet worden.

Levenslang leren

Ook werkgevers zijn overtuigd van levenslang leren. 89 procent van de ondervraagde werkgevers zegt dat ze hun werknemers stimuleren om levenslang te leren en zo te werken aan hun inzetbaarheid.

Jan Heyvaert, chief human resources & sustainability officer bij AG, trekt alvast zijn conclusies. “Het zal niemand ontgaan zijn dat we in een permanente war for talent zitten en dat bepaalde profielen steeds moeilijker te rekruteren zijn. Uit de VBO-enquête blijkt dat jongeren een duidelijk beeld hebben van wat ze van hun werkgever verwachten en dat ze alles tegen elkaar afwegen. Als werkgever is het niet langer voldoende om sterk en competitief te zijn op een of twee werkgerelateerde aspecten. We moeten een stimulerende werkomgeving, groei- en leermogelijkheden, een aantrekkelijk en gepersonaliseerd loonpakket en zinvolle jobs met toegevoegde waarde bieden. Werkgevers vinden zichzelf voortdurend opnieuw uit. Zo kunnen we 'jongere' profielen aantrekken die ook trouwer blijven aan hun werkgever.”