Privacyverklaring

Let op met AI als accelerator van L&D

10 oktober 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Sven De Haeck, Sofie Willox, Christophe Jacobs en Sofie Jacobs, by Nicolas Herbots

Wat leren we wanneer vier L&D-experts een blik werpen op de toekomst? Dan krijg je een verhaal over de transformatie van L&D in het AI-tijdperk. “Technologie is vooral een mogelijkmaker. In het AI-tijdperk neemt het belang van interpersoonlijke skills nog meer toe”, zo klinkt het tijdens het panelgesprek op LearnTech.

Learning expert Sofie Willox pikt in op het nieuws over de arbeidsmarkt: steeds meer vacatures stellen geen expliciete diplomavereisten. Gevolg: leren en ontwikkelen komen nog meer centraal te staan in veel banen. “Technologie versnelt het leerproces en maakt leren toegankelijker voor meerdere doelgroepen”, legt Sofie Willox uit. Ze benadrukt dat het niet alleen draait om het implementeren van innoverende technologie, maar om de keuze voor de juiste leermethoden die passen bij de organisatie en haar mensen. “L&D blijft mensenwerk: technologie ondersteunt, maar overheerst het menselijke leerproces niet. Wees kritisch voor de beloftevolle marketingboodschap van digitale AI-oplossingen.”

De kracht van growth mindset

Sofie Jacobs, professor HRM aan Antwerp Management School, onderstreept het belang van zowel vaardigheden als de bereidheid om te leren. Volgens haar speelt een growth mindset een cruciale rol, vooral in een snel veranderende wereld. “Het gaat niet alleen om vaardigheden, maar ook om openstaan voor 360 graden feedback en het ontwikkelen van nieuwe perspectieven”, zegt Sofie Jacobs. Ze benadrukt het belang van relaties in het leerproces: sterke connecties bieden zekerheid en houvast, maar zogenoemde weak ties, mensen met wie je minder frequent contact hebt, leiden vaak tot diepgaandere inzichten en leerervaringen.

Hoe blijf je relevant in een AI-gestuurde wereld?

Een weerkerende vraag gaat over of AI onze banen zal overnemen. Volgens Sven De Haeck, strategisch directeur van VDAB, gebeurt dat niet zomaar. Maar hij voegt een belangrijke kanttekening toe. “Niet AI zelf, maar iemand die AI beter gebruikt dan jij, zal jouw job overnemen”, waarschuwt hij. Sven De Haeck onderstreept dat medewerkers hun toegevoegde waarde bewijzen ten opzichte van machines, vooral door hun interpersoonlijke vaardigheden en aanpassingsvermogen te ontwikkelen.

Technologie alleen is niet voldoende

Christophe Jacobs, specialist in leertechnologie bij Flowsparks, stelt opvallend genoeg vast dat technologie leren niet per definitie effectiever maakt. “De technologie alleen vult de leerbehoeften niet in. Leren draait om de juiste context en het ontwerp van de leeromgeving”, zegt Christophe Jacobs. Hij adviseert dat organisaties een duidelijke strategie ontwikkelen waar technologie een onderdeel van is. Te vaak wordt technologie gezien als een snelle oplossing, terwijl leren in essentie een sociaal proces blijft. Christophe Jacobs haalt ook digitale geletterdheid van medewerkers aan als basisvoorwaarde om te leren met behulp van technologie. “Maar door mensen te laten samenwerken, leren ze elkaar te helpen om beter met de technologie om te gaan.”

De rol van leiderschap in L&D

Technologie biedt opportuniteiten, maar zonder sterk leiderschap blijft de impact beperkt. Sofie Willox benadrukt dat leiders die onvoldoende betrokken zijn bij leer- en ontwikkelingsprogramma’s de effectiviteit van die programma's minimaliseren, ondanks de technologische ondersteuning. “Als je leidinggevende niet geëngageerd is in je persoonlijke leerproces, is het effect quasi nihil”, zegt ze. Goed leiderschap is cruciaal om technologie tot zijn recht te laten komen en een leercultuur te creëren die blijvende impact heeft.

L&D-vacatures op strategisch niveau

Het panel is eensgezind dat technologie een krachtige ondersteuner is, maar niet de enige oplossing. Leiderschap en een strategische visie blijven absoluut vereist om leren en ontwikkelen in goede banen te leiden. Technologie staat ten dienste van de mens, niet andersom. In een L&D-beleid krijgt de menselijke zijde van leren een prominente plaats, zoals de aandacht voor interpersoonlijke vaardigheden en aanpassingsvermogen in een snel veranderende wereld. Sofie Jacobs wijst daarbij op de vereiste upgrade van L&D: “Ik zie tal van vacatures voor L&D-professionals, maar eerder op het operationele niveau. Je hebt een meer strategische L&D-aanpak nodig die vanuit een holistische visie op leren vertrekt.”

Picture by Nicolas Herbots