Privacyverklaring

“Ik miste de focus op de interne klant”

11 april 2023
Tekst
Patrick Verhoest

Na een rijke loopbaan in productie-omgevingen, wilde Marjan Horemans een interessante nieuwe uitdaging. Ze werd hr-development manager bij Korian en vond de focus op de interne klant terug.

Marjan Horemans kan terugblikken op een mooie carrière in hr, altijd dicht bij de werkvloer. Toch was ze nog op zoek naar het ontbrekende puzzelstukje in haar loopbaan. “Ik kon overal bijdragen aan de hr-strategie van de bedrijven waarvoor ik werkte. Toch miste ik het echte inzetten op mensen. Er ging te veel tijd en aandacht naar fundamentele taken in het harde hr-luik, inclusief het technische aspect en het opzetten van systemen. Ik vond dat er daardoor te weinig tijd overbleef om écht toegevoegde waarde te bieden aan onze interne klanten. Medewerkers hebben wel altijd centraal gestaan, maar zelden was er tijd voor verdieping of innovatie op vlak van de employee lifecycle.”

Zorg

Ze liet haar oog vallen op de zorg, een sector die ’zorg dragen‘ in het DNA heeft. Door de schaarste op de arbeidsmarkt staat de zorg voor een extra grote uitdaging. Ze wil haar steentje bijdragen aan deze interessante maar aartsmoeilijke uitdaging. Uiteindelijk ging ze aan de slag bij Korian Belgium, marktleider in residentiële ouderenverpleegzorg, thuiszorg en aanvullende diensten. In ons land is de organisatie een grote speler met tienduizend medewerkers.

Als hr-development manager staat Marjan Horemans samen met haar team in voor de employer branding, rekrutering, training & ontwikkeling, onboarding, talent & performance management, welzijn en een aantal optimalisatieprojecten. “Wij trekken resoluut de kaart van de interne klant.”

Frisse blik

Na een loopbaan als generalist specialiseert ze zich nu in een breed deeldomein. Ze wil zich blijvend inzetten voor medewerkers? “Alle opdrachten binnen hr bevielen me tot nog toe. Ik kon mezelf verder ontwikkelen en kan me nu verdiepen in het developmentluik. Al veranderden zowel ik als mijn omgeving doorheen de jaren, toch is hr me altijd blijven boeien. Ik slaagde erin mijn werk-levenbalans in evenwicht te houden.”

Ze bouwt de nodige afstand in door activiteiten te plannen buiten het werk. “Ik werk als vrijwilliger ‘dringende sociale interventie’ bij het Rode Kruis, sport en lees graag. Dat – en netwerken – haalt me weg uit mijn hr-rol en laat me toe met een frisse blik naar mijn werk te blijven kijken, zonder er helemaal in opgezogen te worden.”