Privacyverklaring

Extra aandacht voor welzijn

28 augustus 2023
Tekst
Patrick Verhoest

Na twee decennia trouw aan één werkgever, gaat Sophie Chevalier voor de tweede keer een nieuwe uitdaging aan. Ze wordt payrollmanager bij Mastercard.

Sophie Chevalier werkte 21 jaar bij Altran Belgium - nadien overgekocht door Capgemini - waar ze na diverse hr-rollen eindigde als payroll & hr administration manager. Daarna werd ze head of payroll & hr administration bij Wordline. Daar trekt ze na anderhalf jaar de deur dicht en laat er een schitterend team achter. “Ik volgde hier de payroll & hr lead op die na 31 jaar met pensioen ging. Veel was een gewoonte geworden. Ik behield de goede zaken en werkte aan de optimalisering van de rest. Daardoor verbeterde niet alleen de service voor de medewerkers, ook de tevredenheid van mijn eigen team ging er sterk op vooruit, onder meer omdat hun werklast daalde.”

Payroll

Bij Mastercard zal Sophie Chevalier met haar team de hele Europese payroll managen. Dat is een grote opdracht, al is ze er klaar voor. “De uitdaging voor mij is de kennismaking met de medewerkers, de werknemerstevredenheid en de Europese wetgeving rond loon, die overal anders is. Toch zie ik het zitten. Ik ken de ingewikkelde Belgische loonwetgeving en wie die kent, kan alle andere Europese landen aan. Bij Wordline werkte ik ook al internationaal, ook al was ik alleen maar verantwoordelijk voor de payroll van de 1.500 medewerkers in ons land. Daarvoor had ik een team van zeven specialisten. Nu zal ik hetzelfde doen voor de 600 medewerkers in ons land, maar ook voor de Europese collega’s.”

Welzijn

De hoofdreden voor de overstap van Sophie Chevalier, ligt niet alleen in de interessante uitdaging bij Mastercard. Een van de belangrijke redenen is haar comfort. Vandaag moet ze elke dag vroeg op met haar twee kleine kinderen. Nadien staat ze steevast één tot anderhalf uur in de file naar Brussel. “Voor mijn werk bij Mastercard moet ik naar Waterloo, op drie minuten van mijn woonst in Eigenbrakel. Zelfs telewerk kon mij voorheen niet altijd helpen. Ik wil als leidinggevende in de nabijheid van mijn team zijn.”

Sophie Chevalier heeft altijd de nodige aandacht aan haar welzijn besteed. Ze wil altijd beschikbaar zijn voor belangrijke zaken, maar wil ook geregeld deconnecteren. Zich goed organiseren is daarbij de hoofdzaak: “Als ik er niet ben, organiseer ik me zodanig dat er voor elke taak een vervanger is. Als ik mijn pc afsluit, wil ik geen mails meer lezen op mijn telefoon. Stoppen met werken betekent echt stoppen. Dat geef ik ook mee aan mijn medewerkers: we zijn geen chirurgen. Het kan dus nooit een zaak van leven of dood zijn in onze branche. Problemen moeten we aanpakken, maar met de nodige rust. We vinden altijd wel een oplossing.”

Loopbaan

In elke rol in de loopbaan van ruim een kwarteeuw, komt de term hr voor bij Sophie Chevalier. Ze gaat graag met mensen om en maakt als people manager dat haar medewerkers altijd graag naar het werk komen. “We besteden allen veel tijd op ons werk. Eerst moet iedereen zich goed voelen. Dan pas kun je aan de service naar anderen beginnen. Waar de vraag van collega’s ook over gaat, ze moeten een kwalitatief optimaal antwoord krijgen.”

Ze weet als payrollverantwoordelijke dat het een belangrijke materie is. Dat vijduizend mensen elke maand tijdig een correct loon uitbetaald krijgen, vindt iedereen normaal. Maar o wee, als iets verkeerd loopt. “Je merkt het inderdaad nooit als iedereen zijn werk perfect doet, maar bij de minste fout gaan mensen steigeren, daarbij al dan niet gesteund door de vakbonden. Fouten maken heeft in ons domein grote gevolgen.”