Privacyverklaring

Hr-innovatie stimuleert groei Cheops Technology

8 augustus 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Stoffel Bollu by Diego Franssens

Stoffel Bollu is sinds begin dit jaar aan boord bij Cheops Technology als hr-manager. In het tweede deel van het interview met HRmagazine vertelt hij over hr-data, artificiële intelligentie en een groeimindset als hefbomen voor de ontwikkeling van de onderneming. “Kijk niet wat je concurrenten aanbieden, maar vraag je medewerkers naar hun verloningsbehoeften.”

Welke technologie gebruikt een speler als Cheops Technology voor interne hr-processen?

Stoffel Bollu: “Voor mij persoonlijk zijn intelligente tools als ChatGPT en Copilot al behoorlijk baanbrekend. Het zijn slimme taalmodellen die de hr-afdeling helpen om de correcte en verfijnde bewoordingen te vinden voor complexe dossiers of beleidslijnen. Hoewel het technologisch perfect mogelijk moet zijn, functioneren we niet met robots die de job of een deel ervan, overnemen. In de hr-strategie is opgenomen dat we nieuwe technologie exploreren. Artificiële intelligentie bevindt zich in de verkennende fase. Het principe luidt dat de technologie je moet helpen, niet dat je er iets bij zou verliezen. Wij willen bijvoorbeeld de connectie met onze IT-consultants bij klanten, sterk houden. Dat gebeurt nu via de talentmanagers. Een avatar zou hen daar potentieel bij kunnen helpen.”

Verzamelen jullie hr-data en wat gebeurt ermee?

Stoffel Bollu: “We meten, visualiseren en rapporteren vanzelfsprekend alle mogelijke data. We vormen een Power BI-bewuste organisatie. Vanuit een strategische insteek wil je namelijk weten op welke indicatoren te sturen. Blind navigeren is uit den boze. Denk onder meer aan kernprestatie-indicatoren in het domein van personeelsverloop, payroll, absenteïsme en het rekruteringsproces. Dat willen we verder uitbreiden met nieuwe en regelmatige metingen van de personeelstevredenheid en de netto promotorscore voor medewerkers. We houden de vinger aan de pols van de employee journey.”

Hoe werf je nieuwe medewerkers aan in de intense competitieve oorlog om ICT-talent?

Stoffel Bollu: “In vergelijking met de sector kennen we een relatief laag personeelsverloop van zestien procent. Dat is een prima score. We houden talent in huis door de focus op groei- en loopbaanmogelijkheden. De talentacquisitiemanagers zijn organisatorisch ondergebracht binnen de businessunits. Zo voelen ze de precieze noden op het vlak van personeel snel en haarfijn aan. We laten de learning & development-academie aansluiten op het rekruteringsbeleid. Het gaan niet alleen over mensen aantrekken, maar ook over ze behouden en laten groeien. Een goede rekruteerder brengt dat volledige carrièreverhaal naar de kandidatenmarkt. Rekruteerders begrijpen onze zakelijke activiteiten, cultuur, bezitten overtuigingskracht en zetten hard in op de kandidatenbeleving. Toekomstige medewerkers willen horen wat ze precies zullen doen, op welke diensten en projecten ze zullen werken en voor welk type bedrijfsklanten.”

Overwegen jullie arbeidsmigratie om de lacunes aan talent in te vullen?

Stoffel Bollu: “Vooralsnog zijn we een regionale speler. Rekruteren in het buitenland is nog niet aan de orde. We zijn verankerd met kantoren in de driehoek Antwerpen, Gent en Brussel. Nabijheid tussen onze medewerkers, IT-consultants en onze klanten is belangrijk. Al hoeven ze daarvoor niet iedere dag naar de klant te rijden. Net zoals bij Cheops Technology is werken op afstand goed ingeburgerd bij de klanten.”

Zorgt de competitieve kandidatenmarkt voor een opwaartse druk van de lonen?

Stoffel Bollu: “Twee jaar geleden heeft ons bedrijf voor het eerst deelgenomen aan de Great Place To Work-bevraging van Vlerick Business School. Dat soort bevragingen levert ons leermateriaal op want de volledige personeelspopulatie laat zich horen. De afdeling compensation & benefits speelt in op de antwoorden die we hebben gekregen. Wanneer je luistert naar medewerkers, ontdek je hun reële noden. Dat is cruciaal. Je hoeft niet te kijken naar wat je concurrenten doen, vraag aan je mensen waar ze behoefte aan hebben. Het klopt dat een bevraging een arsenaal aan behoeften blootlegt, maar er is hier al een uitgebreid palet aan instrumenten aanwezig, zoals bijvoorbeeld een cafetariaplan of mobiliteitsoplossingen.”

In welke mate herken je een verschil in behoeften tussen generaties?

Stoffel Bollu: “Gemiddeld werken bij Cheops Technology vooral dertigers, maar alle generaties zijn vertegenwoordigd op het werkveld. De jonge medewerkers die recent de universiteit of hogeschool hebben verlaten, zijn niet minder ambitieus. Zonder die groeimindset start je niet in dit bedrijf. Ons bedrijfscredo verwijst ook naar die ambitie. Maar ze kijken wel anders naar werk. Er is een leven naast de job. Ik vind dat gezonder. Ze hebben bij hun ouders soms gedrag gezien dat ze zelf niet wensen. We voeren geen generatie- of leeftijdsbewust hr-beleid. Je moet je wel bewust zijn van het verschil in de waarde en betekenis die mensen hechten aan werk.”

ID: Stoffel Bollu, hr-manager Cheops Technology

Dit is het tweede gedeelte van een lang interview met Stoffel Bollu. Het volledige interview lees je in het zomernummer van HRmagazine, inclusief alle foto’s. Interesse in een membership? Contacteer onze collega Jennero Rijaard (Jennero.Rijaard@nieuwemediagroep.be)