Privacyverklaring

“Ik wil een probleemoplosser zijn”

21 augustus 2023
Tekst
Patrick Verhoest

Via uitzendkantoren maakte Samira Yagoub kennis met hr. Recent werd ze hr-coördinator bij Volvo-garages Sterckx- De Smet. Het voelde als thuiskomen.

Dat een uitzendconsulente de situatie van Samira Yagoub goed begreep en haar opgebouwde ervaring respecteerde, kwam haar goed uit. Ze kreeg de ene leuke aanbieding na de andere voorgeschoteld. Toen ze haar opwachting maakte bij de Brusselse Volvo-dealer Sterckx-De Smet, vielen de puzzelstukken in elkaar.

De 35-jarige selfmade hr-professional kon er aan de slag als hr-coördinator en dat beviel haar. “De uitdaging bij dit honderd medewerkers tellende bedrijf is groot, want ik ben de eerste die er voltijds met hr belast wordt. Voorheen nam Ilse, een van de zaakvoerders, hr voor haar rekening, naast haar taak als cfo. De jobinhoud bestaat uit preventie, rekrutering en evaluaties. Vroeger was dit laatste de taak van de filiaalmanagers. Nu ben ik voor hr van a tot z het aanspreekpunt.”

Knelpuntberoep

De groep Sterckx-De Smet beheert onder andere diverse Volvo-garages binnen het Pajottenland, premium elektrische voertuigen zoals Polestar en Lotus, een carrosserie en een fietswinkel. De functies zijn divers, zowel arbeiders als bedienden van de autowasser, een fietstechnicus, service advisors en een aftersalesmanager.

De groep is op het punt gekomen dat hr gecentraliseerd moet worden, zegt Samira Yagoub. Er is nood aan structuren binnen het hr-domein en de uitdaging is onder meer het vinden van technici. “Automechaniekers vinden is geen sinecure. Zeker met de opkomst van elektrische wagens is dit een knelpuntberoep geworden. Je moet hen vaak vinden via connecties of weghalen bij de concurrentie.”

Ze koos eerder al voor een dergelijke opdracht, zij het op kleinere schaal. Ze zette hr op poten bij het gerechtsdeurwaarderkantoor Spruyt, zij het dan voor een 25-tal medewerkers.

Uitzendkracht

Samira Yagoub is al vijftien jaar aan de slag. Ze startte in de uitzendsector, maar dat beviel haar niet helemaal, ook al kon ze er doorgroeien. “Ik werd opgeleid en kreeg de kans de hr-wereld in te duiken. Toch was het aanbrengen van werkgelegenheid aan anderen niet zo nobel als het me eerst leek. Ik stelde vast dat het om een commerciële functie ging met heel wat kpi’s, hoge doelstellingen en een continu streven naar het halen van cijfers. Het leidde tot zowel externe als interne concurrentie. Toen ik voor het eerst moeder werd, wilde ik niet langer onder druk staan om bijvoorbeeld tien starters per week te halen of een minimum aan oproepen uit te voeren.”

Geen hr-vakjes

Toen het deurwaarderskantoor waar Samira Yagoub voor hr instond, verdween, stapte ze opnieuw de uitzendwereld in. Dat liep fout. Ze werkte voor een correct bedrijf, zowel op vlak van jobinhoud als remuneratie. Ze werd expert-consulente en de rechterhand van de manager. “Ik kreeg zelfs promotie, maar ik zag mijn werk-levenbalans de verkeerde richting uitgaan. Daarom ging ik op zoek naar een ruime hr-verantwoordelijkheid en stabiliteit en die vond ik bij mijn huidige werkgever. Ik zocht bewust een kmo, omdat ik niet in een groot bedrijf in één vakje van hr gestopt wilde worden. Ik ben gepassioneerd door mensen en wil daarom graag het hele hr-luik omarmen. Ik wil een probleemoplosser zijn, naar mensen luisteren. Daarom is deze functie voor mij ideaal. Ik heb een voet binnen het management en bij de collega’s. Ik ben een filter voor de collega’s.”

Welzijn

Voor welzijn en een goede werk-levenbalans zorgt Samira Yagoub door structuur in haar leven en haar dagelijkse werk aan te brengen: “Ik ben streng voor mezelf. Ik wil de juiste prioriteiten aan werk en leven geven. Zoniet leidt dat tot een onevenwicht en frustraties. Ik moet op tijd aan mezelf denken en mijn grenzen in de gaten houden. Ik ben wel gemotiveerd voor mijn werk en moet maken dat ik niet in een vicieuze cirkel geraak. Ik heb een flexibele werkgever, wil het beste van mezelf geven, maar dat eist voor mij zelfdiscipline.”