Privacyverklaring

Rekruteerders nemen gamen mee in hun proces

22 augustus 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Foto door Yan Krukau (pexels)

Liefhebbers van videogames en e-sport doen er goed aan om hun ervaring met gamen op te nemen in hun cv. Liefst 53 procent van de 510 ondervraagde werkgevers zegt rekening te houden tijdens het wervingsproces met de vaardigheden die gamers al gamend ontwikkelen.

ManpowerGroup verwijst ook naar verschillende studies waaruit blijkt dat gamen bijdraagt tot de ontwikkeling van zogenaamde ‘soft skills’.

Samenwerken en teamwerk

Gamen heeft een transformatie ondergaan van een individuele ervaring naar een sociale ervaring. Gamen is tegenwoordig veel meer dan alleen een individuele ervaring. Het is uitgegroeid tot een sociale belevenis. Moderne gamers werken vaak nauw samen met andere spelers om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Vooral tijdens het telewerken krijgen gamers meer de mogelijkheid om hun vaardigheden te gebruiken door op afstand samen te werken als onderdeel van een team.

Analyse en probleemoplossing

De talrijke strategische games bieden de mogelijkheid om kritisch denkvermogen te benutten bij het analyseren van situaties om de beste beslissingen te nemen. Die vaardigheid staat overigens op de vierde plaats in het recente onderzoek van ManpowerGroup naar tekort aan talent.

Tijd- en prioriteitenbeheer

Gamers hebben tijdens het gamen geleerd hoe moeilijk multitasking kan zijn en hoe ze hun tijd en prioriteiten kunnen beheren.

Communicatie en leiderschap

Gamers zouden over de vaardigheid beschikken om verschillende communicatiestijlen te gebruiken en invloed uit te oefenen op hun medespelers. Tijdens een sollicitatiegesprek kunnen zij hun emotionele intelligentie en leiderschapskwaliteiten laten zien.

Creativiteit en visuele waarneming

Al navigerend in virtuele omgevingen, geeft gamen de kans om je creativiteit te stimuleren en een vermogen te ontwikkelen om objecten en informatie in de ruimte te visualiseren, vaardigheden die nuttig zijn in het digitale tijdperk.

Digital natives (jongeren die zijn opgegroeid tussen de jaren 1980 en 2000 – en de generatie Z, geboren na 2000) maken een steeds groter deel uit van de beroepsbevolking. Daar moeten werkgevers rekening mee houden, zo observeert Sébastien Delfosse, managing director van ManpowerGroup BeLux. Door aandacht te besteden aan de ervaringen van kandidaten met gamen, kunnen “recruiters beter inzicht krijgen in hun kwaliteiten door zich te verplaatsen in hun leefwereld.”