De Belgische scale-up Cranium is een internationale consultancyorganisatie gespecialiseerd in privacy, security en datamanagement. Hun interne ‘Academy’ wordt ingezet als rekruteringstool om jonge schoolverlaters aan te trekken. “We vissen allemaal in dezelfde vijver”, zegt ceo Anne Jansen.
Cranium werd opgericht in 2016 en begon initieel als een consultancybedrijf gespecialiseerd in privacy. “We zagen snel dat er een overlap was tussen de bescherming van persoonsgegevens en het beveiligen van data”, zegt ceo Anne Jansen. “Privacy, informatiebeveiliging en datamanagement zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.” Cranium, wat schedel betekent, is de logische overkoepeling van die verbinding.
Vandaag werken 75 mensen in de kantoren in Zaventem, Gent, Hasselt en Utrecht. “Onze klanten zijn actief in diverse sectoren gaande van kmo’s over multinationals tot lokale overheden of de verschillende federale overheidsdiensten (FOD). We zijn marktleider in België”, zegt Anne Jansen.
Het bedrijf kende een snelle groei en ook nu werft het voortdurend aan. “We vissen allemaal in dezelfde kleine vijver van hoogopgeleide profielen”, merkt Jansen op. “GDPR is nog in volle ontwikkeling.” Een correcte verloning of groen wagenpark is belangrijk voor de jongere generatie, maar lang niet het enige. “Dat hoort er allemaal wel bij, maar de eigen ontwikkelingskansen staan ook hoog aangeschreven op hun verlanglijst”, weet Jansen. “Als consultancybedrijf zijn wij in de eerste plaats een mensenbedrijf. Die persoonsgebonden materie is ons DNA.” Zowel voor de starters als voor de meer ervaren rekruten zijn die interne doorgroeimogelijkheden belangrijk. “Daarom maken we dat onze medewerkers zich continu verder ontwikkelen en de kennis delen.”
Daarvoor is de Cranium Academy, een intern opleidingscentrum, beschikbaar voor iedereen van het bedrijf. Voor de pas afgestudeerden is er specifiek het Master Programma. “Dat programma duurt een maand en bestaat uit verschillende trainingen door vooraanstaande experts, zowel intern als extern. Daaropvolgend krijgen ze voortdurende on-the-jobtraining en begeleiding van senior consultants tijdens hun projecten. Zo genieten de consultants van constante ondersteuning en wordt de sprong van school naar klant veel kleiner”, legt Jansen uit. Via jobbeurzen en meet & drinks events bereiken ze de doelgroep. “Onze Academy en het Master Programma zijn daarbij rekruteringstools. Ook voor de meer ervaren mensen.”
Cranium heeft nu al een pool van enkele mensen die straks afstuderen. Het Master Programma dat in september opstart, wordt intussen voorbereid. Een strikte evaluatie van dat programma hoort daarbij. “Op het einde van hun opleiding moeten de deelnemers een presentatie geven van een hun toebedeelde opdracht. Dat is best belangrijk, want dat gebeurt in aanwezigheid van het management, de directie en de aandeelhouders”, zegt Jansen. "We kregen in het begin de feedback dat het Master Program vrij zwaar en theoretisch was. Daarom hebben we bijgestuurd naar een veel praktischere benadering. Daarnaast hebben we aandacht voor soft skills, die onze medewerkers nodig hebben als consultant of om een management- of mentorrol te spelen."
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.