Microleren voor een macro-effect

1 juni 2021
Microleren voor een macro-effect

Microlearning is een hot topic bij leerexperten. En hoewel er vandaag veel om te doen is, is het concept zo oud als de straat. In plaats van te ‘hypen’, kijken we beter naar de voordelen en inzetbaarheid die deze leervorm met zich meebrengt.

Op zowat elke L&D-conferentie werd en wordt microleren op handen gedragen als dé leeroplossing van de moderne tijd. Microlearning, de term wordt in het Nederlandstalige taalgebied vooral in het Engels gebruikt, gaat over het aanbieden van korte, gerichte inhoud van de juiste grootte om mensen te helpen een specifiek resultaat te bereiken. De medewerker heeft met andere woorden toegang tot kleine stukjes informatie, ook wel nuggets genoemd, op het moment dat hij of zij die nodig heeft om een taak uit te voeren. Dit in tegenstelling tot workshops of trainingen waar een onderwerp eerder vanuit een brede hoek benaderd wordt.

Van artificiële intelligentie tot blaadje papier

Technologie helpt een handje om informatie op verschillende manieren bij de medewerker te krijgen. Maar in se gaat microlearning niet om de technologie, wel om de modaliteit. Bedrijven ontwikkelen knappe apps en tools om gericht kleine stukjes leerinhoud bij medewerkers te krijgen. Artificiële intelligentie is hier geen uitzondering meer. Alexa, Google Assistant, VR-brillen of QR-codes bieden de medewerker informatie op het moment dat hij er nood aan heeft. Maar bedrijven kunnen ook op een laagdrempelige manier aan de slag. Denk aan korte instructiefilmpjes op YouTube, een infographic, korte e-mails met tips, een FAQ-pagina, leerplatformen zoals LinkedIn Learning of het eigen interne LMS-systeem. En ja, het kan nog eenvoudiger. De kartonnen kaart met veiligheidsinstructies op het vliegtuig of een A4’tje met de meest gebruikte shortcuts voor Excel zijn net zo goed voorbeelden van microlearning. Als ik niet helemaal meer weet hoe ik snel nieuwe tabbladen aanmaak in Excel, dan raadpleeg ik mijn A4’tje.

Wanneer komt microlearning van pas?

Het model Five moments of need van Bob Mosher & Conrad Gottfredson beschrijft vijf momenten waarop we potentieel nood hebben aan korte, gerichte leeroplossingen. Die momenten lenen zich perfect om met microlearning aan de slag te gaan:

1. Als we voor het eerst iets leren (bijvoorbeeld nieuwe medewerkers op hun eerste dag. Of, dit is een persoonlijke anekdote, hoe je voor de eerste keer je bandenspanning bijregelt in het benzinestation)

2. Meer leren (denk hierbij aan het zoeken van een specifieke instelling van je fotocamera)

3. Het geleerde toepassen (een leidinggevende die vlak voor het voeren van een moeilijk gesprek nog eens door een steekkaart met tips and tricks gaat)

4. Als er iets fout gaat (je wil onmiddellijk een oplossing of antwoord vinden)

5. Als er iets verandert (denk aan verandermanagement of de lancering van een nieuwe softwarefunctie)

Microlearning is niet nieuw. De hype er rond is misschien wat overdreven, maar door de buzz komt het concept wel opnieuw op de radar: aanbieden van kleine, op maat, en gerichte stukjes leerinhoud op het moment dat we ze willen consumeren.