Privacyverklaring

Deliverect: “Als je mensen laat groeien, groeit je business ook”

2 maart 2023
Tekst
Lieven Desmet

Een scale-up van amper 5 jaar, die meer dan 1 miljard dollar waard is. Kantoren in 14 landen, grote investeerders als ruggensteun en grote namen als klanten. En toch kampt Deliverect evenzeer met die schaarste op de arbeidsmarkt.

Belgische eenhoorns zijn niet dik gezaaid. Deliverect is er zo eentje: een niet-beursgenoteerd bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is. Het bedrijf uit Gent kreeg die forse waardering (1,4 miljard dollar) opgespeld na een kapitaalronde, waarop grote fondsen als het Amerikaanse Coatue Management LLC of het Belgische Smartfin intekenden.

Deliverect werd in 2018 opgericht door de ondernemers Jan Hollez, Jelte Vrijhoef, Jerome Laredo en Zhong Xu. De scale-up levert een softwareplatform waarmee een restaurant of maaltijdaanbieder zijn bestellingen voor thuislevering kan bundelen. Dat kunnen zowel de bekende spelers zijn, denk aan Deliveroo of Uber Eats, als andere lokale leveranciers of de eigen website van het restaurant. Deliverect koppelt die bestellingen aan de witte kassa, een voorraad- en bestelmodule en de boekhouding van het betreffende restaurant.

Steile groei

Grote namen als KFC, Burger King, Le Pain Quotidien, Unilever (Ben & Jerry’s), Balls & Glory of zogeheten dark kitchens – die alleen maar onlinemaaltijden maken – zijn klant. Dat aantal klanten bedraagt vandaag ruim 32.000 horecazaken in 30 landen. Deliverect zelf telt inmiddels zo’n 500 mensen, verspreid over kantoren in 14 landen.

Ingrid De Clercq, chief people officer (cpo): “We kenden een steile groei, en dat zorgde wel eens voor wat strubbelingen. Vandaag hebben we het rekruteringsproces onder controle en is de groei ook stabieler. Die operationele structuur is dit jaar onze focus.” Ook voor een sexy start-up als Deliverect is de war for talent erg voelbaar. “Voor algemene vacatures lopen er veel spontane sollicitaties binnen”, zegt De Clercq. “Voor IT-profielen zoals ontwikkelaars en IT-security is dat een ander verhaal.”

Het bedrijf is actief in verschillende landen, op verschillende continenten, en die talentenoorlog lijkt algemeen. “In het hoofdkantoor in Gent en in Toronto, waar inmiddels ook al 120 medewerkers zitten, rekruteren we voor alle rollen, maar daarbovenop hebben we nood aan ontwikkelaars. In Dubai, Mexico of Madrid bijvoorbeeld zijn het vooral sales en supportmedewerkers, dat loopt iets makkelijker. Al zullen de verantwoordelijken in die landen vinden dat het nog sneller kan”, glimlacht De Clercq.

Waarden

Of ik de waarden van het bedrijf ken, vraagt De Clercq spontaan. “Onze kernwaarden weerspiegelen ons DNA en onze cultuur. Ownership en transparantie, maar ook samenwerken en ideeën delen met elkaar. En, belangrijk, we streven ernaar dat iedereen continu kan blijven bijleren en groeien. We organiseren daar al veel rond, met trainingen en workshops.”

Dat wordt nog geïntensiveerd, zo blijkt. “Als je mensen laat groeien, groeit je business ook. Met die basisgedachte ben ik een nieuw programma aan het uittekenen, dat ik samen met een aantal werkgroepen wil vormgeven. Die input vind ik cruciaal, omwille van het grotere draagvlak en de adaptatie.”

Verdiepen

Wat voor bedrijf wil je zijn? Die gedachte is voor De Clercq belangrijk. “Het opleidingsprogramma moet medewerkers doen groeien, maar in de ruimere betekenis van het woord. Mensen denken nog te vaak in een lineaire, verticale groei. Ik bedoel ook groeien in de breedte en verdiepen. Ontwikkelen van mentorschap, het geven en krijgen van feedback, delen en leren van elkaars groeipad.”

Het programma wordt ook later bij het rekruteren extern gecommuniceerd, als een extra troef om bij Deliverect te werken. “Maar eerst moet het op punt staan. Je kunt geen maaltijd afleveren terwijl je nog aan het koken bent.”