Privacyverklaring

Inzicht in het eigen leervermogen via de L-factor

15 juni 2023
Tekst
Peter Ooms

Meer dan zeshonderd medewerkers van verzekeringsmaatschappij AG hebben het teambuildingspel Strides intussen gespeeld in de vestiging in Brussel. Antwerpen en later Charleroi komen ook nog aan de beurt. Gamificatie van de opleidingen moet bij medewerkers een nieuw enthousiasme opwekken om verder in te zetten op leren.

In het videospel Strides moet een team van vier personen rond een spelconsole met joysticks en drukknoppen samen een opdracht vervullen en de wereld redden van de ondergang. Het systeem analyseert automatisch alle acties van de deelnemers. Zo kan de begeleider heel wat feedback geven over de dynamiek van het team en de kwaliteiten van de individuele spelers. “Maar het is vooral ook heel plezierig om te doen. Je speelt samen als een team een leuk spel en daardoor komen de mensen los. In de veilige omgeving van een videospel verlaten ze ook hun eigen comfortzone,” zegt Sylvie Opsommer, head of business hr & people development AG Insurance.

Grotere betrokkenheid

“Intussen hebben al 664 medewerkers deelgenomen en we blijven nog sessies boeken. Uiteindelijk zal ongeveer een kwart van de 4.400 AG-medewerkers Strides gespeeld hebben. Alles is volledig vrijwillig, maar we zien wel dat de mond-aan-mondreclame goed werkt en dat veel collega’s het willen proberen. Het past in een nieuwe aanpak rond leren binnen AG. We willen onze medewerkers – en zeker ook de ervaren profielen – uitdagen met nieuwe leervormen om zo hun goesting om te leren aan te wakkeren. We stellen vast dat de vorm van een spel leidt tot een grotere betrokkenheid van alle deelnemers. Op die manier zijn games ook een inclusieve leermethode en scoren ze beter dan workshops of klassieke lessen. Ikzelf ben ook overtuigd van de kracht van games om net de complexere materies zoals teamdynamica, psychologische veiligheid of inclusie aan bod te laten komen”, zegt Sylvie Opsommer.

AG heeft een uitgesproken focus op de uitbouw van een lerende organisatie. “We vatten het samen in de slogan A great place to grow for all. Daarvoor leggen we de verantwoordelijkheid zowel bij het bedrijf, de leidinggevenden als de medewerkers zelf om actie te ondernemen om bij te leren.

Analyse naar L-factor

De verzekeringsmaatschappij heeft onlangs nog een onderzoek laten uitvoeren door professor Frederik Anseel in een grootschalig project, Learn2Grow. Meer dan 2.200 AG-medewerkers (56 procent van het personeel) vulden een scan in om inzicht te krijgen in hun eigen leervermogen (de ‘L-factor’) en kregen een feedbackrapport op maat met concreet advies om hen te helpen zich verder te ontwikkelen. De scan was het startpunt van een traject dat binnen AG Insurance een cultuur promoot waarin leren centraal staat.

“Die L-factor definiëren wij als een combinatie van proactiviteit, aanpasbaarheid, een lerende mindset en leren on the job. Uit die analyse kwam alleszins een positief resultaat. De meeste medewerkers hebben de wil om te leren en voelen zichzelf ook verantwoordelijk om dat traject te beheren. Als organisatie kregen we wel de boodschap dat het nodig is om meer tijd voor leren ter beschikking te stellen. Er is psychologische veiligheid om te leren, maar medewerkers mogen nog meer durven om uit hun comfort zone te stappen. We kunnen dus meer doen om de medewerkers te enthousiasmeren om te leren buiten hun normale rol en dienst”, zegt Sylvie Opsommer.