Privacyverklaring

Out of the box talentscouting bij VRT

28 mei 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
An Dezeure

An Dezeure pleit op het TikTokHR-congres ervoor om de klassieke paden te verlaten om jongeren te rekruteren en de diversiteit te versterken. De hr-afdeling van VRT ontwikkelt een cocreatieve aanpak die de kandidaten helpt bij hun carrièreoriëntatie. “Doe het alleen uit oprechte overtuiging.”

An Dezeure is hoofd talentontwikkeling. Ze verbindt het verhaal van out of the box talentscouting met talentbeheer voor de volgende generatie van VRT-medewerkers. Deze aanpak zorgt voor een kwalitatieve instroom en een representatieve diversiteit van jongeren. De missie van VRT richt zich op alle Vlamingen, rekening houdende met de demografische cijfers, met het oog op de versterking van de samenleving. An Dezeure merkt op dat het mediagedrag van jongeren snel evolueert en verschillend is van de generaties die hen voorgingen. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor hr. VRT wil dat het personeelsbestand een afspiegeling vertegenwoordigt van de samenleving.

Cocreatie

De hr-afdeling richt zich daarom op empowerment van jongeren en de uitbouw van zowel interne als externe netwerken. Via het project VRT Next inspireren en versterken ze jongeren en laten hen kennismaken met media. De hr-afdeling werkt samen met lokale jongerenorganisaties in steden als Brussel en Antwerpen. “Je mag niet uitgaan van hetgeen jij wilt”, aldus An Dezeure. “Het succes ligt in de cocreatie. We helpen in onze contacten jongeren in hun ontwikkeling en oriëntatie op de arbeidsmarkt.” Opvallend: de jongeren bij VRT krijgen de opportuniteit om hun inbreng te geven bij de strategie tijdens de managementdagen.

Voorbij de vacature kijken bij rekruteren

VRT verbindt scouten van talent met ontwikkeling. “Het is tweerichtingsverkeer. We vragen iets van de jongeren, maar investeren ook in hun professionele en persoonlijke groei.” Hr stemt het selectieproces af op de doelgroep. Onder meer stagedagen maken dat er meer kandidaten zich aandienen, maar ook dat de kansen voor de doelgroepen worden gemaximaliseerd. Tijdens selectiegesprekken kijkt hr verder dan louter de beschrijving van één vacature. De kandidatuur van Jacotte Brokken bevond zich bijvoorbeeld niet bij de vacature voor weervrouw.

Hr: stap uit je comfortzone

Om de doelgroep beter te bereiken, adviseert An Dezeure om niet te vertrekken van de gebruikelijke gezichten of aanpakken. “Kies niet voor de usual suspects. Identificeer wie dicht bij de doelgroep staat, wie hun rolmodellen zijn.” VRT deed grondig onderzoek en sprak met diverse partijen in de maatschappij. An Dezeure: “Je moet je comfortzone als hr durven te verlaten. Stap af van de standaardcampagne om jong talent te vinden en aan te trekken. We gaan bijvoorbeeld zelfs flyeren in de steden.”

Hr gaat met andere woorden op het werkveld, weg van de top-downbenadering. Niet alleen intern bouwen ze bruggen, ook naar externe organisaties zoals Capital in Brussel of Wajow Talent Factory in Antwerpen. “Door uit te reiken naar buiten, vinden we het warme water niet zelf uit. We kiezen resoluut voor een andere aanpak dan de klassieke benaderingen. Maar doe dat alleen vanuit een oprechte overtuiging en omdat het aansluit bij de missie van je organisatie”, besluit An Dezeure.