Als onderzoeker bestaat er geen leuker gevoel dan je nieuwste artikel voor het eerst online zien staan. Het lijkt op het eerste gezicht niet zo, maar het publicatieproces neemt vaak meerdere maanden of zelfs jaren in beslag. Als het na die lange rit online staat, voelt dat echt als een beloning. Ik mocht dat gevoel recent nog eens ervaren, dus in deze column lezen jullie – vers van de pers! – mijn nieuwste bevindingen over feedback.
Feedback is de brandstof van groei en ontwikkeling binnen organisaties. We weten ondertussen allemaal dat het ontvangen van constructieve feedback essentieel is voor medewerkers om te leren en verbeteren. Men werkt ook steeds meer toe naar die befaamde feedbackcultuur; een organisatiecultuur waarin feedback genormaliseerd is en iedereen het durft vragen, geven, en weet hoe ermee om te gaan. Iedereen dus, en niet enkel je medewerkers.
Een snelle scan van de literatuur leert ons dat de traditionele rollen erg duidelijk zijn: leidinggevenden geven feedback, medewerkers vragen en ontvangen feedback. Toch is er ook heel wat onderzoek dat benadrukt dat jezelf kwetsbaar opstellen als leidinggevende ook een goed idee kan zijn. Ik was dus erg benieuwd naar de impact van leidinggevenden die feedback vragen aan hun medewerkers.
Uit ons onderzoek blijkt dat wanneer leidinggevenden actief feedback vragen aan hun medewerkers, dit gedrag wordt gespiegeld door hun teamleden. Simpel gezegd: als een leidinggevende oprecht feedback zoekt bij een medewerker, zal die medewerker dat ook sneller doen. Dit kan positief zijn bij het creëren van een open feedbackomgeving, aangezien alle actoren in de organisatie zich steeds comfortabeler voelen bij feedback.
En nog interessanter: we vonden dat de machtsafstand tussen leidinggevende en medewerker een impact heeft. Hoe groter medewerkers de machtsafstand met hun leidinggevende inschatten, hoe meer ze het feedbackzoekend gedrag gingen imiteren. Ik zie twee mogelijke verklaringen:
Ik ben erg enthousiast over onze nieuwe onderzoeksbevindingen, want ze betekenen dat:
Een echte win-win dus. Zeker voor organisaties waarin de machtsafstand (onvermijdelijk) iets groter is.
Gastauteur: Shana Mertens, PhD Candidate & Teaching Assistant bij Universiteit Gent. Auteur van het boek ‘Beste medewerker, hoe gaat het?’
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.