Streven naar werkgeluk beperkt zich al lang niet meer tot het persoonlijke leven. Werk is een instrument dat bijdraagt tot geluk. Als werkgever creëer je een optimaal klimaat waarbinnen de werknemer aan werkgeluk bouwt. “Er leeft hier een bedrijfscultuur om van iedereen een zogenaamde A-speler te maken”, klinkt het aan de ronde tafel over werkgeluk.
Dat bedrijven creatief zijn in het streven naar werkgeluk, toont het vernieuwende voorbeeld van de IT-speler Elmos. Ze lanceerden de Elmos Espresso, een podcast waarin ze inspirerende sprekers uitnodigen om te praten over werkgeluk en professionele groei, zoals een apotheker over fysiek welzijn maar ook een arbeidspsycholoog. People operations manager Kathleen Preso: “Geluk ontstaat bij jezelf als individu, maar werkgeluk is een vorm van cocreatie. Groei als mens en als professional betekent niet per se een verticale beweging op de organisatieladder. Het kan alle richtingen uitgaan.”
Bart Mariman (ISS Facility Services): “Het ultieme geluk is uiteraard een utopie. Eén dag per week mag je minder gelukkig naar het werk gaan. Vanaf twee is er allicht pas een probleem. Je kunt alleen individueel bepalen of je gelukkig bent. Werkgeluk is een vorm van zelfassessment.”
Kelly Peeters, head of people & organisation bij HP Benelux vult aan: “Als werkgever creëer je een optimaal werkklimaat, maar het is de verantwoordelijkheid van ieder individu om daar goed mee om te springen. We bieden tig mogelijkheden, gaande van coaching- en mentorprogramma’s tot initiatieven voor een beter fysiek welzijn. Er is een bedrijfscultuur om van iedereen een zogenaamde A-speler te maken. We evolueerden van jaarlijkse evaluatiegesprekken naar kwartaalconversaties waar de nadruk ligt op ontplooiing. Let op, niet iedereen is daar vocaal over. Die gestructureerde conversaties faciliteren de ontwikkeling en ondersteuning. Vervolgens is het aan de medewerker om er verantwoordelijk mee door te gaan.”
Praten over werkgeluk blijft vaak een moeilijk thema. Dat beaamt chief happiness officer Tim Dekker van Yan NV. “We ontwijken spontaan de vraag of je echt gelukkig bent. Zodra je dat expliciet uitspreekt, bestaat het en moet je ermee aan de slag. In onze organisatie hebben we niet altijd voldoende snel een aanbod voor een medewerker die wil doorgroeien. Dat kan mogelijk leiden tot een bore-out. Daarom begeleiden we zo’n medewerker naar een nieuwe uitdaging elders, binnen of buiten onze organisatie. Die benadering appreciëren ze. We maken er vrienden voor het leven mee, ik kan hen altijd opnieuw opbellen. Dat doen we voor alle profielen in de organisatie. Want iedereen komt op een punt in de loopbaan waarop hij of zij is uitontwikkeld.”
Michelle Matthijnssens, chief happiness officer van Growth Inc. nuanceert. “Het individu zit aan het stuur van zo’n traject, maar het team en de ondernemingscontext spelen een belangrijke rol. Je bent deel van het systeem.”
Isabeau Van Strydonck, doctoraal onderzoeker aan de UGent, brengt een academische invalshoek. “Het is aan de werknemer om met de mogelijkheden die de werkgever aanbiedt, aan de slag te gaan. Dat is zijn of haar keuze. Daarnaast kan de werknemer proactief de functie zodanig boetseren tot een bron van betekenis en werkgeluk. Dit heet jobcrafting. Dat kun je op taakniveau doen, bijvoorbeeld weten wanneer jouw focusmomenten zijn of meewerken aan projecten die je energie schenken.”
Lukt jobcrafting beter in een kleinere organisatie waar polyvalentie vaker vereist is? Michelle Matthijnssens: “Ons aanbod in de richting van tevreden en gelukkige medewerkers bestaat, zowel op vlak van fysiek als mentaal welzijn, maar ook inzake ontwikkeling. Alles is aanwezig, maar medewerkers gaan er wel eens aan voorbij. De werkdruk is net zoals in andere organisaties hoog, maar je moet tijd durven vrij te maken om er even bij stil te staan. Daarom doen wij veel een-op-eengesprekken, formeel en informeel. We creëren een psychologisch veilige omgeving om moeilijkere thema’s bespreekbaar te maken.”
Dit is het eerste gedeelte van een rondetafelgesprek over werkgeluk met de onderstaande zes deelnemers. Het volledige artikel lees je in HRmagazine van september. Interesse in een membership? Contacteer Jennero Rijaard via Jennero.Rijaard@nieuwemediagroep.be
ID:
Kelly Peeters, head of people & organisation bij HP Benelux
Kathleen Preso, people operations manager bij Elmos
Bart Mariman, chief commercial officer bij ISS Facility Services
Michelle Matthijnssens, chief happiness Officer bij Growth Inc.
Tim Dekker, chief happiness officer bij Yan NV
Isabeau Van Strydonck, doctoraal onderzoeker HRM aan de UGent
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.