Privacyverklaring

Wereldwijde aanpak Mondelēz International University loont

1 februari 2021
Tekst
Gastauteur

Mondelēz International University (MIU) blaast in mei 2021 vijf kaarsjes uit. De Amerikaanse koekjes- en chocoladeproducent toont dat een wereldwijde aanpak voor leren en ontwikkeling verschillende culturen overstijgt.

“Onze university is vooral digitaal”, onthullen Kristel Van Loon, Global Leadership Lead en Ilse Vanachter, Enterprise Capability Lead bij Mondelēz, dat 80.000 medewerkers telt in 165 landen. “En dat al jaren voor iemand ooit van corona had gehoord.”

De achterliggende idee voor deze beslissing was de nood om meer consistentie te creëren in het opleidingsaanbod. “Door met universele modellen te werken, creëren we, naast efficiëntie, een gedeelde taal en transparantie. Ook het aanbieden van self-service leermogelijkheden voor medewerkers en managers was belangrijk. De drijfveer van de L&D afdeling luidt ‘Inspire people to be life long learners’. Maar ook buiten de hr-dienst dragen we leren hoog in het vaandel. Dat is nodig voor draagvlak.” Van Loon en Vanachter benadrukken het belang van de steun van de ceo als sponsor voor leren.

Aandachtspunten
Het parcours dat de universiteit de voorbije jaren aflegde, was nu en dan uitdagend. De dames delen enkele aandachtspunten. “Taalgevoeligheid’ is er een van. Hoewel alle centrale opleidingen online in het Engels plaatsvinden, is er in sommige situaties nood aan een lokale vertaling. Lokale leerambassadeurs vertalen compliance-opleidingen of trainingen zoals communicatie, sales en feedback decentraal. Zij zijn alumni van training x of y. Via een train-the-trainertraject kregen zij didactische vaardigheden mee om een centraal gestuurd concept decentraal te vertalen en uit te dragen.”

Een tweede aandachtspunt is de toegang tot computers in een digitaal gestuurde leeromgeving. Dit is in sommige landen of binnen de productie-eenheden niet altijd vanzelfsprekend. Tot slot was de overgang van face-to-face naar een digitale omgeving geen evidentie. De L&D-experten leerden een evenwicht zoeken tussen de twee werelden. De ‘blended’-aanpak bleek hierbij een succesformule. Dankzij de radicale beslissing in het verleden om de digitale kaart te trekken, maakt dat de covid-pandemie nauwelijks impact had op de manier van leren in de organisatie.

Van creator naar adviseur
Op onze vraag naar de ambities van het team trapt Van Loon een open deur in. “Idealiter maken we onszelf binnen enkele jaren overbodig.” Ze nuanceert haar uitspraak: “Als wij onze job goed hebben gedaan, zijn onze medewerkers zelfsturend in leren. Want er bestaan voldoende bronnen om jezelf te ontwikkelen. Onze rol wijzigt van het creëren van opleidingen naar een adviserende partner zijn die de medewerkers gidst in het opleidingslandschap van Mondelēz International en daarbuiten.”