Privacyverklaring

De kleurrijke wereld van diversiteits- en inclusiebranding

11 juli 2024
Tekst
Laura De Boom
Beeld
Laura De Boom

Gastbijdrage van Laura De Boom, PhD-kandidate bij de Universiteit van Antwerpen en Fonds Wetenschappelijk Onderzoek.

Op een grijze augustusdag werden mijn zomerdromen werkelijkheid toen ik het verlossende bericht van Prof. Dr. Kim De Meulenaere ontving: “Wij hebben vandaag alle sollicitatiegesprekken afgerond en het was klinkklaar dat jij de perfecte PhD-kandidate bent.” Yes, mijn avontuur als doctoraatsstudent kon beginnen. De wereld lag aan mijn voeten, of beter gezegd, aan mijn toetsenbord.

"Maar wat ga je dan precies onderzoeken?" vroeg mijn familie nieuwsgierig. Mijn antwoord: ik ga me verdiepen in de boeiende wereld van branding van diversiteit en inclusie (D&I).

Diversiteit als statement

In een tijd waarin het belang van D&I toeneemt op de werkvloer, blijven veel organisaties achter in het omarmen van diversiteit. Het gaat niet alleen om het aannemen van een diverse groep werknemers. Het draait om de creatie van een inclusieve omgeving waarin iedereen weet te floreren. Want laten we eerlijk zijn, wie wil er nu werken in een omgeving waarin je je buitengesloten of ondergewaardeerd voelt?

Wat is dan het belang van diversiteits- en inclusiebranding? Het is een krachtig middel voor bedrijven om te laten zien dat ze D&I serieus nemen en hoog in het vaandel dragen. Het is niet alleen een mooi verhaal. Het is een statement. En ja, het helpt zelfs om divers talent aan te trekken en te behouden.

Slimme marketing

Maar net als bij een PhD-traject, is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Soms kan je D&I-branding percipiëren als een lege belofte, een façade zonder echte veranderingen binnen de organisatie. En dat is waar mijn onderzoek zich op richt.

Met de steun van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek ben ik vastbesloten om de effectiviteit van D&I-branding te doorgronden. Wanneer stimuleert D&I-branding de prestaties van een bedrijf door het aantrekken en behouden van diverse werknemers? Wanneer beschouwen werknemers en kandidaten D&I-branding als oprecht en geloofwaardig, en wanneer niet? Zijn bedrijven echt toegewijd aan diversiteit en inclusie, of is het gewoon een slimme marketingtruc?

Concrete stappen

De komende jaren zal ik me verder onderdompelen in dit boeiende onderzoeksveld en wie weet welke ontdekkingen ik nog zal doen. De eerste resultaten? Het is niet alleen belangrijk voor organisaties om te praten over het belang van diversiteit en inclusie, maar ook om concrete stappen te zetten om een diverse en inclusieve werkomgeving te creëren en te ondersteunen. Leeftijdsinclusief leiderschap betekent alvast een stap in de juiste richting om de intrinsieke motivatie binnen het team te stimuleren.

Wordt vervolgd…

Auteur: Laura De Boom