Privacyverklaring

Wat hr kan leren van fashion

7 juni 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Els Van Keymeulen by Nicolas Gornas

Tijdens het TikTokHR-congres in Bordeaux deelde Els Van Keymeulen, hr-directeur van Schoenen Torfs vijf waardevolle inzichten over wat hr kan leren van de wereld van fashion.

1. Stop nooit met jezelf te heruitvinden

In de modeindustrie draait alles om innovatie en creativiteit, seizoen na seizoen. Elk nieuw modeseizoen inspireert klanten opnieuw. Dit principe kan je ook op de werkplek toepassen. Als werkgever moet je voortdurend je medewerkers voeden en inspireren. Torfs organiseert bijvoorbeeld twee keer per jaar seizoenkick-offs. Deze medewerkersdagen zijn iconisch, met evenementen zoals een flashmob in Antwerpen, een stiletto run, fashionshows en zelfs een musical bij het afscheid van Wouter Torfs als ceo. Deze evenementen betrekken en motiveren het personeel, en vernieuwen de bedrijfscultuur voortdurend.

2. Oppervlakkigheid versus menselijke diepgang

Hoewel je mode gemakshalve associeert met oppervlakkigheid en uiterlijk vertoon, richt Torfs zich op diepere menselijke waarden. De missie van Torfs, "mensen sterk in hun schoenen doen staan", gaat verder dan alleen verkoop. Tijdens de medewerkersdagen ligt de focus niet alleen op mode, maar ook op de kernwaarden van het bedrijf. ‘Bost our sales’ breidt Torfs uit naar ‘boost our souls’. Torfs zet sterk in op duurzaamheid en de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. De talentmindset van het bedrijf stelt medewerkers in staat om de beste versie van zichzelf te worden, zowel als mens als werknemer.

3. Duurzame fashion: Tussen nobele intenties en echt consumentengedrag

Duurzaamheid vormt een belangrijk thema binnen de mode en hr. Torfs laat niet alleen het hoofdkantoor op groene energie draaien, maar ook alle winkels en distributiecentra. Els Van Keymeulen erkent dat ondanks een duurzaam productaanbod, Torfs merkt dat deze producten niet altijd goed verkopen. Het principe van duurzaamheid past hr ook toe op loopbanen. In een steeds veranderende arbeidsmarkt en als gevolg van de noodzaak om langer te werken, moeten loopbanen een duurzaam karakter krijgen. Dit betekent openstaan voor reskilling en het anders benaderen van loopbaanpaden. Net zoals modebedrijven nadenken over recycleerbaarheid tijdens het productieproces, moeten bedrijven nadenken over de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers.

4. Diversiteit en inclusie in fashion

Diversiteit en inclusie realiseren in de modewereld blijft relatief eenvoudig door diversiteit te tonen in beeldmateriaal. Op de werkvloer vormt dit echter een grotere uitdaging. Voor Torfs blijft het belangrijk dat diversiteit en inclusie van binnenuit groeien, ondersteund door de kernwaarden van het bedrijf zoals het familiegevoel en de authenticiteit. Het creëren van een inclusieve werkplek begint met de overtuiging en medewerking van alle medewerkers, inclusief winkelmanagers. Torfs streeft naar verbinding in plaats van polarisatie, en stelt vast dat er meer gelijkenissen zijn dan verschillen tussen mensen.

5. Kiezen voor authenticiteit in plaats van copycat

Een belangrijke les uit de modewereld blijft trouw blijven aan de eigen identiteit en geen kopieergedrag vertonen. Bij Torfs passen hr-acties altijd bij het DNA van het bedrijf. Hoewel het verleidelijk is om mee te surfen op de hype, blijft het belangrijker om consistent te blijven met de bedrijfscultuur en company legacy. Dit betekent dat Torfs authentieke acties kiest die passen bij hun missie en waarden, in plaats van simpelweg trends te volgen. Sociale media en technologie zet het bedrijf strategisch in om de medewerkers te ondersteunen, met een balans tussen technologie en menselijke interactie.