Privacyverklaring

Fleet managers die overschakelen naar een elektrisch wagenpark staan voor grote uitdagingen

2 september 2024
Tekst
Partner Content

De fleetmarkt evolueert aan een snel tempo. Fleet managers hebben bovendien hun handen vol met de elektrificatie van hun vloot. An Van Waes, Mobility & Benefits manager bij Luminus, en Elien Ottoy, Product Manager B2B Energy Solutions bij Luminus, geven hun kijk op de markt en op de uitdagingen die ons te wachten staan.

24,5% van de nieuwe auto’s die de eerste helft van dit jaar verkocht werden zijn elektrisch. En ook bij de bedrijven is de elektrische wagen helemaal doorgebroken.
Dat brengt volgens An Van Waes heel wat uitdagingen met zich mee voor de fleet managers. “Elektrisch rijden is helemaal ingeburgerd. In alle categorieën zijn er wagens met een effectief rijbereik van minstens 400 kilometer. Dat is dus geen issue meer. Maar er zijn andere uitdagingen, zoals de terugbetaling van laadsessies thuis, publiek laden, laden op vakantie, thuisladen en het capaciteitstarief,...”

Luminus is al in 2019 gestart met de elektrificatie van zijn vloot. Vanuit die jarenlange ervaring geven ze graag enkele tips. “We hebben vastgesteld dat het heel belangrijk is om in te zetten op change management. Wij hebben hierbij vooral gefocust op communicatie (waarom willen wij een CO2-neutrale vloot, wat zijn alle aspecten van elektrisch rijden) en de mensen zin laten krijgen om te kiezen voor een elektrische wagen door ze te laten testen. Wij hebben onze bestuurders ook aangeraden om hun gezin mee te betrekken in de keuze van de elektrische wagen.”

An Van Waes zou daarnaast ook adviseren om de constructeurs en de leasingmaatschappij(en) waarmee je als bedrijf samenwerkt te challengen. “Vandaag zie ik nog grote verschillen tussen de leasemaatschappijen.”

Er was in de gespecialiseerde media ook nogal wat te doen rond de tarieven voor terugbetaling van thuisladen. “Momenteel betalen wij al onze medewerkers terug aan hetzelfde tarief. Het is immers praktisch gezien onmogelijk om voor iedere medewerker na te gaan wat zijn of haar werkelijke tarief is, zoals de overheid eigenlijk oplegt.

We kijken dan ook uit naar duidelijke richtlijnen van die overheid om thuislaadsessies op een faire en efficiënte manier te kunnen terugbetalen aan onze medewerkers zonder dat dit veel extra werk oplevert voor fleet managers, laadpaalbeheerders en energieleveranciers”, zegt An Van Waes.

Car Policy

Een ander belangrijk gegeven is de Car Policy. “Je moet in de eerste plaats goed nadenken over wat je als bedrijf wil. Is mijn infrastructuur op kantoor of op mijn bedrijfssite voldoende? Wil ik publiek laden toelaten in België? En in het buitenland? Maak ik daarbij een onderscheid tussen traag laden en snel laden? Wat is het budget om een laadpaal te installeren bij mijn medewerkers thuis? Wat gebeurt er met de laadpaal als iemand uit dienst gaat? Wat als iemand verhuist? Wat als iemand zijn laadpas verliest? Hoe neem ik dit op in het algemeen budget? Over al die dingen moet je goed nadenken”, legt An Van Waes uit.

Fleet managers die nu lichtjes in paniek schieten kunnen op hun beide oren slapen. Luminus heeft online oplossingen die fleet managers van A tot Z ontzorgen. Volgens Product Manager B2B Energy Solutions Elien Ottoy denkt Luminus mee met zijn klanten. “We brengen geen nutteloze producten of diensten op de markt. We hebben een aantal tools zoals het Luminus Fleet Platform om de fleet manager te ontzorgen. Moet er een laadpaal geplaatst worden bij een medewerker? Met één klik op het Luminus Fleet Platform kan de fleet manager alles door ons laten regelen. Hij moet enkel nog de offerte goedkeuren. En wil hij meer zicht hebben op het laadgedrag van zijn medewerkers? Ook daarbij kunnen onze verschillende tools helpen.”

Naarmate er meer elektrische wagens op de markt zijn, duiken er meer specifieke vragen op. “Het is geen uitzondering dat iemand die bij ons komt werken al een laadpaal heeft. De vraag is dan hoe we die laadpaal kunnen migreren naar ons systeem”, vertelt Elien Ottoy. “Een andere vraag die we regelmatig krijgen is: ‘Wat als mijn partner ook elektrisch rijdt?’ Ook daar hebben we een oplossing voor.”

Volgens Elien Ottoy kan Luminus de fleet managers helpen in dit hele kluwen. “We hebben een online oplossing, ons fleet management platform, waar alles geautomatiseerd verloopt. De fleet manager hoeft enkel de naam en het mailadres van de medewerker in te geven en de rest gebeurt door ons, van laadpaal tot laadpas. We maken een offerte op die de fleet manager dient goed te keuren. Zodra de laadpaal actief is, kan de fleet manager onder meer alle laadtransacties (thuis, publiek en op kantoor) en facturen opvolgen via ons platform. Via die weg zorgen we bijvoorbeeld voor de terugbetalingen van het thuisladen. Een ander gegeven is dat fleet managers een duidelijk inzicht willen in wie, wanneer en waar laadt om de bestuurders te sensibiliseren of om fraude te voorkomen.”

Cafetariaplan

De fleet manager is niet altijd meer bereid om alle kosten op zich te nemen en daarom wordt er steeds meer gewerkt met een zogenaamd cafetariaplan. “Zo kan de werknemer, als zijn bedrijf en sector dit toelaten, bijvoorbeeld zijn dertiende maand omzetten in een laadoplossing. In de toekomst zullen we onze klanten hier zeker mee kunnen helpen”, legt Elien Ottoy uit. “Luminus ontwikkelt producten en diensten op basis van wat de klanten nodig hebben.”

Op vlak van fiscaliteit zijn er voorlopig geen nieuwigheden. De maatregelen die in 2020 gecommuniceerd werden, blijven van kracht. “Maar als de nieuwe regering een fiscale hervorming doet of – in het extreme geval – bedrijfswagens afschaft, dan heeft dat uiteraard een grote impact”, zegt Elien Ottoy.

Ontdek alle diensten die Luminus aanbiedt op vlak van elektrisch rijden