Woensdagavond kreeg ik kudo’s van mijn stappenteller. Op de Vlerick HR Day stapte ik naar de keynotesessies in het NT Gent, vervolgens dwarrelde ik al netwerkend door de grasgroene tuin en bewoog me daarna tussen de ontelbare conferentiezalen op de campus. Geen spurtjes, maar wel een bescheiden stappenmarathon. Net zoals de opbouw van een werkgeversmerk.
“Employer branding is een marathon, geen sprint”, vertelde Annelies De Cooman van KBC. “Consistentie is cruciaal.” Ze ziet vijf criteria voor een succesvolle employee value proposition: waarheid, langdurend, aantrekkelijk, verschillend en geloofwaardig.
Een verrassend leermoment is dat loontransparantie een verschilmaker is om je als werkgever te onderscheiden bij kandidaten in een krappe arbeidsmarkt. Distributienetbeheerder Fluvius is transparant over verloningspakketten en ziet het aantal sollicitanten verviervoudigen. Helderheid helpt. Reward- en talentacquisitiespecialisten slaan de handen in elkaar in het vooruitzicht van de Europese richtlijn op loontransparantie.
De kunst is vervolgens om het talent in huis te houden. “Retentiemanagement gaat over het managen van dilemma’s”, aldus Veroniek De Schamphelaere, docente aan Vlerick Business School. “Kijk naar motivatoren om te blijven én demotivatoren om te vertrekken.” Misschien kan hr leren van de artistieke wereld. Toppresteerders werken er meestal op freelancebasis, maar blijven geconnecteerd omwille van het familiale gevoel en het vertrouwen.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.